MEDIA MONITORING

SAMPLE MEDIA MONITORING REPORT—-SLOVAKIA 109
(Included with permission of MEMO’98.)

V8 XIANiddy

MCMO

Helsinki Citizens’ Assembly, Anna Nogova Project Coordinator:
Marek Mracka
Association for Support of Local Democracy, Andrej Bartosiewicz

REPORT ON MEDIA COVERAGE OF SLOVAK POLITICS
Week Two: July 20, 1998 through July 26, 1998
Released on July 30, 1998

MEMOQ’98 is an independent and non-partisan effort -- formed by the Helsinki Citizens
Assembly and the Association for Support of Local Democracy -- to systematically monitor the
media coverage of the Slovak parliamentary elections scheduled for September 25 and 26, 1998.
MEMO’98’s findings are offered not to support any one candidate or political party. By
following a well-defined and rigorous methodology, MEMO*98 seeks to present information that
helps the Slovak public gain information it needs to make the well-informed choices demanded
of citizens in a democratic society.

After the second week of monitoring news broadcasts on the two major television stations
and the two major radio stations, and after the first week of monitoring five major newspapers,
MEMO’98 found a wide difference in the type of news presented by different outlets as well as
major differences in the ways that major political entities are portrayed. Following is the second
of periodic reports that MEMO’98 will issue through the September elections.

HIGHLIGHTS
The second week of monitoring television and radio produced data that confirm
trends revealed during the first week. If anything, differences in the amount of coverage
and the portrayal of relevant political subjects appeared more dramatic in the second
week.

> 48% of the time given to politically significant stories on STV news last week was
devoted to the incumbent government with another 28.6% devoted to HzDS.
Coverage of political parties not part of the ruling coalition totaled 13.3% of the
relevant news coverage.




APPENDICES

110

> STV continued to portray the incumbent government and ruling coalition in a
positive light and opposition parties mostly in a negative light. STV also frequently
neglected to air contrary views.

> TV Markiza offered 26.4% of their relevant news coverage to government activities
and an additional 8.5% to HzDS. Parties outside the ruling coalition received a
total of 37.6% of total significant news coverage.

(a]
B
=)
Z
=
4
o
o
I
<
o0
X
(=]
4
"
o
-8
g

> TV Markiza offered generally negative portrayals of HzDS and more negative than
positive coverage of the government. They aired consistently positive or neutral
views of opposition parties, and of SNS.

> Of the five newspapers monitored, Slovenska Republika stood alone in devoting the
majority of its space to HzDS and the government while consistently portraying
both subjects in a positive light.

TELEVISION

Slovaks who watch Television Markiza news receive a dramatically different view of
politically significant events than do viewers of STV. During the week ending July 26, 1998,
STV offered significantly more coverage of the government and ruling coalition parties than
Markiza. This difference was even more dramatic than in the first week of monitoring. Markiza,
in turn, reported much more on the SDK, SDL and SOP than did STV. More important than the
amount of coverage, however, was the ways significant political parties and government
activities were portrayed.

> STV consistently portrayed the Government and HZDS in a positive light while usually
portraying SDK, SOP and SDL in a negative or neutral light. Markiza offered both
positive, negative and neutral coverage of the government. Their portrayal of HzDS is
more often negative than positive. Positive views of SDK, SDL, SMK and SOP were the
norm on Markiza. They also presented SNS in either a positive or neutral manner.

There continued to be differences in the balance within each story on these television
stations. Markiza, on at least one occasion, presented a story in a way favorable to itself without
giving the complete story.

> 23.7. 1998 19:00 - During a presentation of the MEMO’98 results for the week ending
July the 19" 1998, Markiza presented the data as showing that its news cast was the most
objective. This was not an accurate portrayal of our conclusions. We suggested only that
preliminary data revealed a possible trend that merits additional examination.




MEDIA MONITORING

STV seems to present stories in a one-sided or unfair manner even more frequently.
Following are examples from last week:

> 22.7.,24.7.,26.7. 1998 19:30 - In a series of stories concerning the successes of various
Slovak governments in the area of paid debts for privatized companies, for two weeks
STV has presented statistical data without citing other economic factors or opposition
opinions.

>
v
v
m
r4
=4
X
00
>
I
0
o]
r4
=
4
(=
m
O

> 23.7. 1998 19:30 - STV dedicated extensive coverage to the presentation of a petition
concerning non-privatization of selected companies. The stories appeared to be
promoting HzDS. STV returned to the story of this petition on July the 25" and 26,

> 24.7. 1998 19:30 - In a story on the floods in Eastern Slovakia,. STV cited opinions of the
government and its expert as “correct”. They then aired file footage and editorial
commentaries that made other parties’ opinions sound false.

> 26.7.1998 19:30 - In a story analyzing the involvement of SDK Vice-chairman Volfin a
motoring accident, Mr. Volf was presented in an extremely negative light and the story
was accompanied by file footage of a wrecked car. Mr. Volf was not given an opportunity
to comment on the event.

> 20.7, 25.7.1998 - “Nazory” (Opinions), “Poznamka” (Comment) - In a series of stories,
the opposition was presented in a negative light. To support this view, STV used
materials gathered from other media outlets, and only negative portrayals were chosen.

RADIO

In the week ending July 26, 1998 Slovak Radio offered slightly more coverage of the
government and the ruling coalition than did Radio Twist. Radio Twist offered much more
coverage of SDK and SDL. Slovak Radio’s portrayal of the government and HzDS was much
more often positive than negative. Radio Twist offered both positive and negative portrayals of
the government and HzDS. Both stations aired numerous stories considered by our monitors to
be neutral. SDK was often portrayed positively by Radio Twist and both positively and
negatively by Slovak Radio. '

Our monitors also noticed particular instances when Slovak Radio appeared to seek
opportunities to give the government additional favorable news coverage or failed to offer
opportunities to opposing views.

> 20.7. 1998 12:00 — Radiozurnal aired a story concerning the visit of a representative of
the Croatian Parliament to Slovakia. He was met by members of the Slovak government

and HzDS deputies to Parliament. This information was repeated 4 times in the same

3




112

(a]
B
=)
Z
=
4
o
o
I
<
o0
X
(=]
4
"
o
-8
g

APPENDICES

>

program, providing much more coverage to the government than was offered to others in
equally important news stories.

22.7. 1998 18:00 - Vice-Prime Minister Kalman spoke about the fact that the social
situation in Slovakia is peaceful, our nation has better than average minority policies and
that the integration of Slovakia into NATO is a success. No space was given to opposing
opinions.

23.7. 1998 18:00 - Vice-Prime Minister, Sergej Kozlik blamed the privatization of Nafta
Gbely on the Voucher privatization launched by Mr. Carnogursky’s government. The
information was unbalanced because other parties were not given an opportunity to
express their opinions.

NEWSPAPERS

MEMO’98 expanded our media monitoring project in the week beginning on July 20,

1998 to include five major newspapers: Novy Cas, Sme, Pravda, Praca and Slovenska
Republika.. Our data reveal that four of the newspapers monitored tend to portray the
government and HzDS in a negative light. Slovenska Republika stands out as strongly pro-
government and consistently favorable to HzDS.

Pravda dedicated 13% of their relevant news space to the government, which was
portrayed most often in a negative light. 29.5% of politically important news was
devoted to HzDS with much more negative news than positive. SDK was granted 12.7%
of the coverage and was most often portrayed positively. ZRS received 20.7% of
coverage, most of it negative. Other parties received less coverage.

Sme offered much more coverage to HzDS last week (46.4%), but most of it was
negative. News about the government took up 20% of relevant space, and the news was
also more often negative. 12.6% of relevant space was devoted to SDK with consistently
positive or neutral portrayals.

Novy Cas also portrayed the government and HzDS in a negative light much more often
than positively. The government received 7.3% of relevant coverage and HzDS 48.2%.
SDK and SDL were consistently portrayed positively or neutrally. SDK was granted
13% of relevant space and SDL 3.6%. Novy Cas offered SMK 16.4% of their pertinent
space, all in a two-page interview rated as neutral by our monitors.

Praca gave 30.1% of their coverage to the government, with most stories rated as
negative. 29% of relevant space was devoted to HzDS. The great majority of these were
also negative portrayals of HzDS. Stories about SDK took up 11.2% of the relevant
space in Praca last week. Most of these stories were rated positive or neutral. SDL and
SOP were given much less coverage, but they were portrayed in a consistently positive

4




MEDIA MONITORING

113

light.

> Slovenska Republika offered far more coverage to HzDS than any other news source.
Fully 57.8 percent of relevant coverage was de voted to HzDS, and all stories were ranked
either positive or neutral. Another 14.7% of space was devoted to the government, and
all of these stories were also either positive or neutral. All opposition parties combined
received 21.7% of relevant space and all but one of these stories were negative (one
neutral rating was attributed to a reference to SMK). Included in one issue during the
week was an 8 page insert of the HzZDS weekly newspaper.

>
v
v
m
r4
2
X
0
>
I
0
o]
Z
=
Zz
(=
m
O

CONCLUSION

Data from the second week of media monitoring by MEMO’98 reveals wide differences
in the way political subjects are portrayed and in the amount of coverage provided to different
political subjects. Two weeks of monitoring indicate that not all media outlets follow the same
standards of balance and faimess. Our data continue to show that STV frequently neglects to
offer Slovaks opposing views on particular stories. MEMO?98 will gather data throughout the
pre-election period to determine if this is a consistent trend. Our next report will be issued two
weeks from today and will contain cumulative data for a full four weeks of monitoring.

Attached are graphic presentations of the amount of coverage offered to significant
political entities by each of the outlets monitored. Also attached are charts illustrating the
tendencies of these media outlets to portray these entities in either a positive or negative light.




APPENDICES

114

(ou1pnnan/eeanedouppuanrzod) Aowplqns ¥opnazald

8661/80/0

(s yp unm 3¢ = Boo1)
(woppafgns wiamonpaf nwpinmiyrod ) oyPACN[2D Z Yopinaasad A)

5 0 0 1

[4

T

!

A

rta —TSUIIGR wapfafgns wiyaniod wlamoupaf fusaowaa Jojsopg

%08y
TPFIA

49| 105
%9'6 HNE

pul

8661 °L "9T OP “L "0T PO
ALS WAON S1ueaIsiA

QOWYOW

J3INNILNOD —VQ XIANiddy




115

MEDIA MONITORING

APPENDIX 8A—CONTINUED

B661/R0/C0
(W TILOT = %001)
PR A S AR PR Wp Y IREA (woryafqns wialoops! nwammAiysod nse oypacy(a2 z yoywaasad )
S e — T 1% —TTR woyyafqos mlyatujod wlagroopal faeaonan soisaug
A e e (T U o B T O LS
i 3 i, sazi
: DL ope -
- i ¥ £
3 . A ) . . R W%1'D
: gis M ¢ HECS ENS
- - 1 0
; L1xA)
1 |10t Aas
R WE
) A : %E'Y
WL i L WEDANS
g Bi°g BLT
il EIA e mOmwMN
8661 "L "ST OP °L 0T PO

eyiqndaa gysudA0[S HIuua(
OWOWwW






