
 
Report of the  

Election Media Monitoring Team 
 

Sri Lankan Parliamentary Elections 
December 2000 



REPORT OF MEDIA MONITORING TEAM OF CPU IN SRI  
LANKA DURING ELECTIONS IN OCTOBER 2000 

 
 
 

T he Commonwealth Press Union put together and sent a five-person team to 
Sri Lanka for nearly three weeks to observe the conduct of  the print media 

during the last parliamentary elections held there in October 2000. The members 
of  the delegation were drawn from five different Commonwealth countries - 
Uganda, India, Malaysia, Zimbabwe and the United Kingdom, bringing a wealth 
of  professional experience and insights to the assignment. 
 
The CPU was partnered in this unique and pioneering initiative by the Editors 
Guild of  Sri Lanka, an independent body comprising of  the island’s leading edi-
tors. Without their co-operation and acquiescence, this assignment could not have 
succeeded. 
 
Mention must also be made of  the co-operation given by the Sri Lanka govern-
ment in general and its information department and the diplomatic missions in 
particular. At no stage was there the slightest hesitation in giving information or 
indeed facilitating the task of  this mission. The government had already opened its 
doors to various observer missions, including from the European Union and the 
Commonwealth and the media monitoring team was accorded the status of  visit-
ing media-men, with all the rights and privileges therein. Right from the beginning 
the office of  the competent authority responded to every request with alacrity and 
without this assistance, the monitoring team’s task would have become difficult. 
 
OBJECTIVE & METHODOLOGY 
 

T he objective was very clear and focused: to observe how the print media, 
both government-controlled and independent, covered various aspects of  the 

election campaign. 
 
The terms of  reference for the mission stated the its job was: 
 

To assess the newspaper coverage of  the election campaign 
 
To assess the professionalism of  the coverage  

 
To assess whether the coverage is sufficiently informed thus allowing the elec-
torate to make a fully informed decision on who to vote for 
 
To monitor and document fully incidents of  harassment, coercion or intimi-
daion of  journalists and publishing houses 



 
To assess whether the independent 
media reflects a genuinely bal-
anced view of  candidates, mem-
bers, parties and policies 
 
To assess whether the State-owned 
press reflects a reasonable cover-
age of  non-PA candidates, mem-
bers, parties and policies 

 
The mission was very clear that it 
would not in any way get involved in 
the actual coverage of  the campaign-
ing. The idea was to observe and 
monitor, not influence. To the very 
end, there was no diversion from that 
tenet; this needs to be seen in the 
context of  the fact that all the moni-
tors spent over two weeks closely 
working with journalists from various 
newspaper groups, in and outside the 
newsroom. 
 
As there was no precedent for this 
kind of  initiative, the group had to 
chart out its own course and method-
ology.  
 
Each of  the four monitors, barring 
the team leader, who co-ordinated the 
entire effort, was attached to one of  
the three major newspaper groups, 
with some given the additional re-
sponsibility of  working with other, 
smaller publications.  
The three major groups are:- 
 
Associated Newspapers Limited 
(popularly called Lake House) - the 
state-controlled newspaper group 
which was nationalised in 1973 and 
still continues to be in the hands of  

the government of  the day. The pa-
pers from this stable are among the 
highest circulating publications in the 
country. 
 
Upali - a leading privately owned 
publishing house which publishes the 
only other major English daily, The 
Island as well as a Sinhala paper. 
 
Wijeya - this group owns the most 
well regarded Sunday English paper,  
The Sunday Times, as well as the 
highly respected Sinhala daily Lanka-
deepa, apart from an English morn-
inger Mirror, which has only recently 
turned from being a tabloid to a 
broadsheet. 
 
In addition, one monitor was attached 
to the Sunday Leader, which, though 
only six years old, has emerged as a 
high-profile English weekly, not the 
least because of  the stories it has bro-
ken and its well-publicised battles 
with the government. The monitors 
also spent time with other papers, no-
tably with the Virakesri group, pub-
lishers of  the leading Tamil daily of  
the same name and which also has an 
English weekend paper, the Weekend 
Express. The monitors also routinely 
met journalists and editors from other 
papers such as Ravaya, a well-
respected Sinhala weekly and Thiru-
kural, a relatively new Tamil paper, as 
well as other publications. 
 
All the major groups have English as 
well as non-English - Sinhala or Tamil 
or both - newspapers in their stable. 
To monitor the non-English publica-
tions, we set up a three-pronged sys-
tem to get the best possible analysis: 



two translators (neither of  them be-
ing journalists) were hired, a regular 
newspaper translation service was en-
gaged and there was close co-
ordination with independent individu-
als as well as with prominent NGOs 
involved in media monitoring, such as 
INFORM and Centre for Policy Al-
ternatives.. 
 
The four monitors, who began their 
task immediately after arriving in Sri 
Lanka around the 24th of  September, 
were rotated after the first week, to 
ensure objectivity as well as to get 
more than one point of  view.  
 
They attended office each day at their 
respective newspapers, attending 
meetings and editorial conferences 
(which are not the norm in Sri 
Lankan newspapers), going out on as-
signments - in and out of  Colombo - 
and interacting with reporters, sub-
editors and senior staff. 
 
A monitor could not be sent in the 
beginning to Associated newspapers, 
or Lake House as it is popularly 
known, which is government-
managed and which controls some of  
the largest circulating publications in 
the country. This was mainly because 
some of  the group’s editors are not 
members of  the Guild and also be-
cause the Lake House management 
told us it had not been informed for-
mally by the Guild about this mission 
and what was expected of  them and 
hence would not be any position to 
participate. 
 
This was done the week after and af-
ter that, the group was very co-

operative and allowed us free access 
to each and every department and 
editor, allowing us to liase freely with 
the staff. 
 
Each team member gave a weekly re-
port of  their observations and experi-
ence and the team held one, some-
times two daily meetings to discuss 
the day ahead and to take stock of  the 
day gone by. 
 
FINDINGS 
 
Though naturally there are many dif-
ferences between each newspaper’s 
structure and approach and the way 
they covered the elections, there are 
some general comments which can be 
made about the Sri Lankan print me-
dia: 
 

•   Newspapers are by and large 
poorly staffed, with less than 
optimum number of  journal-
ists and even fewer trained 
journalists 

 
•   There are serious infrastruc-

tural problems and constraints 
in most newspapers - low 
budgets, lack of  computers etc. 
and this shows up in the over-
all quality of  the newspapers 

 
•   Journalists are paid badly and 

therefore it is not a very attrac-
tive choice as a profession. 
Bright young graduates tend to 
go into other professions, or if  
they do become journalists, 
leave after a few years. 

 



In terms of  coverage, these weak-
nesses reflect in the poor quality of  
writing and reporting in papers, 
though many Sri Lankans point out 
that non-English papers are closer to 
their readership and often do have 
professionally competent writing and 
reportage. 
 
But, the one strongly observed aspect 
of  the Sri Lankan media, one that be-
comes apparent even to the casual 
reader, is the strong polarisation of  
views which in turn leads to partisan 
and one-sided reporting.  This goes 
beyond mere editorial stance or point 
of  view, and spills over from the edi-
torial page into the news sections. 
Newspapers are strongly “anti-this” 
or “pro-that”, and tend to equate per-
sonalities with issues. Hence, an “anti-
government” newspaper would not 
find anything redeemable not only in 
government policy but also in the 
President personally and in her entire 
cabinet. 
 
The polarisation is not limited to po-
litical views, though that is the most 
obvious divide, but also on ethnic is-
sues. This reflects in coverage at all 
times, but during the elections took 
on a sharper hue. Selection and cover-
age of  stories therefore is dependant 
on the editorial policy of  the paper, 
and such bias, if  it can be termed 
that, is reflected by omission as much 
as by commission. What the papers 
do not carry, in other words, is as sig-
nificant as what they do. 
 
For example, a sensational incident 
involving the son of  a senior govern-
ment minister, who was among the 

accused in an incident of  firing on a 
convoy of  opposition candidates, was 
played down by government newspa-
pers and when the three accused were 
produced in front of  a magistrate, 
Lake House’s Sinhala daily Dinamina 
simply blanked out the news. 
 
State owned papers would carry sto-
ries that showed the ruling dispensa-
tion in a flattering light and run down 
the main opposition parties, often in 
language laced with invective.  
 
A sample headline for a lead story 
about an opposition candidate, a den-
tist, who made allegations about the 
President: “UNP dentist opens verbal 
sewer.” Serious allegations were made 
against the leader of  the opposition in 
the state-owned media while his de-
nial hardly found place anywhere. 
 
If  the government papers carried re-
ports of  speeches or statements of  
opposition leaders at all, these were 
used almost always in the inside 
pages; the front pages were reserved 
for proclamations by ruling party can-
didates, statements by ministers who 
were also contesting, stories ridiculing 
the opposition and, occasionally, as-
tounding allegations by government 
functionaries about leading opposi-
tion figures, without even a single line 
of  rebuttal. The Prime Minister’s alle-
gation that the leader of  the opposi-
tion had a “secret understanding” 
with the terrorist organisation, the 
Liberation Tigers of  Tamil Eelam 
(LTTE) was carried baldly as the 
truth and repeated ad nauseum. 
 
In addition, ruling party ministers, 



who were also candidates, got a free 
ride because their ministries released 
full page advertisements (in govern-
ment papers, naturally), extolling the 
achievements of  the respective de-
partments, thus giving them free pub-
licity paid for by the tax-payer.   
 
The privately owned media too was 
not without blemishes, lack of  objec-
tivity even on the news pages being 
the most obvious one. Some papers, 
like the Sunday Leader, an erstwhile 
supporter of  the ruling party but now 
completely on the other side, carried 
hardly any story that was even re-
motely favourable to the PA.A glance 
at any issue of  that period would con-
firm that impression, but this was 
also borne out by a study carried out 
by the media monitoring unit of  the 
Centre for Policy Alternatives. 
 
It found that in the six issues preced-
ing the elections, the Leader carried 3 
features which were “favourable” to 
the PA, as compared to 41 features 
that were “unfavourable.” Conversely, 
it carried 6 features favourable to the 
UNP, and none at all which were un-
favourable. Of  the six editorials that 
were written in that period, 5 were 
against the PA and the remaining 1 
was for the UNP.  
 
Such one-sided coverage could still be 
ascribed to editorial policy, but for the 
fact that the criticism, of  the opposi-
tion by the state-owned media and of  
the President and her party by the in-
dependent media, often bordered on 
the  personal. The Leader carries a 
front page gossip column every week 
which lampoons the ruling dispensa-

tion and also the President person-
ally - though much of  the gossip is 
fairly innocuous and is fairly normal 
journalistic activity, its placement and 
selectivity in taking on only one side 
gives the impression of  unfairness. 
 
It must be pointed out that both 
Leader and Ravaya are among the pa-
pers that have earned for themselves 
a reputation of  strong investigative 
journalism, often treading in areas 
that other privately owned publica-
tions would hesitate to venture in, but 
their approach has been largely selec-
tive.   
 
The Ravaya, a Sinhala weekly, was so-
ber in its tone and approach in its 
criticism, but did not carry many fa-
vourable pieces on the PA during the 
elections. This has to be seen in the 
context of  the complete support 
given by the editor and the paper to 
the PA in the 1994 elections, when, 
like many other journalists and news-
papers, the Ravaya had come out 
openly in support of  the PA’s presi-
dential candidate. The falling out be-
tween the paper’s editor and the rul-
ing government was a public affair, 
with the President openly accusing 
him in a widely broadcast interview, 
of  having accepted a huge sum of  
money from her. 
 
This is not to say that there was no 
professional coverage at all - indeed, 
papers like The Sunday Times, The 
Island and several non-English news-
papers like Lankadipa and Virakesari 
were largely balanced in their news 
coverage. The Weekend Express, a 
relatively small weekend paper with all 



its resource limitations in terms of  
staff, tried to give comprehensive cov-
erage to all major and significant po-
litical parties. The Sunday Observer, 
despite being  a government paper, 
was broad-based in its reporting.  
 
But there are other systemic lacuna in 
the media that become discernible 
when they are closely analysed. There 
is a kind of  “ethnic”` polarisation in 
the media that, many Sri Lankan ana-
lysts say, is a reflection of  the social 
divide. The Tamil papers, for exam-
ple, saw the elections through Tamil 
eyes—i.e. focusing mainly on Tamil 
politics and on the main parties only 
to the extent of  how they perceive is-
sues related to Tamils, while the Sin-
hala papers tend to give a 
“mainstream” Sinhala viewpoint, 
largely ignoring Tamil parties. “They 
could be covering elections in two 
different countries,” was the opinion 
of  a local analyst.  
 
One example—disputes between rival 
Tamil parties, including violence, were 
lead stories in Tamil papers but barely 
got a mention in the Sinhala papers 
of  the day. The military operations in 
the North and North-East were often 
considered more important than the 
elections and “community” affairs 
more critical than the political proc-
ess. 
 
ISSUES 
 
The issues that dominated the elec-
tion coverage were: 
 

•   Violence 

•   The LTTE and the war against 
it 

•   Political allegations and coun-
ter-allegations 

•   The economy 
 
There was another issue, that has 
been a dominant theme of  the politi-
cal and social landscape of  Sri Lanka 
for many years - devolution of  power 
and constitutional changes - but as far 
as these elections were concerned, it 
had virtually disappeared into the 
background. This is surprising be-
cause the President had made no se-
cret of  her intention to turn the next 
parliament into a constituent assem-
bly to discuss and pass a new consti-
tution. 
 
Violence - or the fear of  it - domi-
nated the headlines almost everyday. 
If  it wasn’t perpetrated, it was spoken 
about. The opposition had turned the 
phrase “free and fair elections” into a 
kind of  mantra, successfully selling 
the idea that the ruling coalition was 
indulging in violence and if  it did win, 
it would be because there had been 
large scale rigging with official con-
nivance. The presence of  monitoring 
groups, local and international, and 
the reports of  clashes among sup-
porters of  rival political parties gave 
credence to these perceptions and 
though Colombo itself  remained 
calm, there were reports of  violence 
from the central provinces and the 
hill regions. 
 
More than the actual violence - which 
in the end lead to the death of  11 
people and injuries to many more - 



were the fears of  election day vio-
lence and fraudulent tactics like bal-
lot-stuffing. The newspapers reflected 
these fears in their own way - the gov-
ernment media did not mince words 
when it came to pointing fingers, 
clearly indicating that it was the main 
opposition party that was responsible 
for raising tensions. 
 
How one-sided the coverage was 
could be seen in the reporting of  the 
Daily News about a mob that has 
gathered outside a police station in 
Kandy to demand that perpetrators 
of  a violent act (among which the son 
of  a high-powered official was alleged 
to have been involved) be arrested. 
While the other papers reported the 
entire incident, for the Daily news 
only the slogan-shouting of  the 
crowd (of  mainly UNP supporters) 
was important. This was bias and un-
objectivity at its worst. 
 
The LTTE - the Tamil Tigers have 
been a major presence in Sri Lanka 
for over a decade and a half  and this 
time round too they were a “bizarre 
fourth force” as the President so suc-
cinctly put it. Their shadowy presence 
showed up in election coverage in all 
sorts of  ways—their alleged links 
with the leader of  the opposition, (a 
big story for the official papers) their 
exchange of  letters with the govern-
ment about a peace plan (seen by 
strongly anti-government papers as a 
kind of  double-speak by the Presi-
dent) the difficulties in campaigning 
in areas where they are a dominant 
presence and also in the suicide bomb 
attacks at public rallies, an operation 
that bore all the hallmarks of  the 

LTTE. The organisation remained on 
the front pages for most of  the pre-
polling period. 
 
The state-owned papers highlighted 
military successes in the run up to the 
elections—in one case, the recovery 
of  a small town was mentioned in 
glowing terms, even though its initial 
loss had not been reported due to 
censorship and the battle had reduced 
most of  the town’s buildings to rub-
ble. 
 
 
A l l e g a t i o n s  an d  c o u nter -
allegations - Making wild charges 
and rhetoric is part and parcel of  the 
heat and dust of  an election campaign 
and Sri Lanka is no different. But in 
the media, if  a paper had allegations 
about one party, often it did not have 
the rebuttal or the clarification from 
the accused. Pro-government and 
anti-government but pro-opposition 
papers at the opposite side of  the me-
dia spectrum, viz The Daily News 
and the Sunday Leader were the two 
truly blatant examples of  this ten-
dency and often they were mirror-
images of  each other. The Island, 
gave space to all sides, but it was clear 
that it was no friend of  the govern-
ment and the opposition parties, in-
cluding some smaller parties like the 
chauvinistic Sihala Urumaya got tre-
mendous play. 
 
Economy - The mainstream English 
papers, including prestigious ones, 
tended to look at most parties and a 
wide range of  issues, but considering 
that the most important issue - at 
least overtly - was the economy, there 



was barely any studied analysis of  ei-
ther the issue itself  or how various 
parties saw it in their manifestos. (A 
word here about the manifestos - here 
appeared to be a lot of  cynicism 
about manifestos and whether any 
party had any intention of  fulfilling 
any of  its electoral promises.) The 
economy was not covered on the 
news or the edit pages in any signifi-
cant manner - neither in macro-
economic terms (though the Daily 
News occasionally assured its readers 
that all was well with it) nor in lay 
terms, to explain to the ordinary 
reader why the price of  bread had 
been shooting up. 
 
Even on the question of  voter educa-
tion - facts and figures about various 
constituencies, programmes of  vari-
ous parties and an explanation of  the 
complex voting system for new vot-
ers - the coverage of  papers seemed 
thin on the ground. 
 
The Daily News among the English 
papers, along with its sister language 
publications, offered the most com-
prehensive backgrounder to the elec-
tions, carrying a daily, full-page, 
graphics-intensive ready reckoner that 
gave details of  previous voting pat-
terns, profiles of  the candidates (done 
largely in an objective manner) as well 
as other details that could be of  value 
to the reader/voter.  
 
For the most part, however, newspa-
pers tended to confuse covering poli-
tics with politicking, i.e. “mud-
slinging”, allegations and counter-
allegations by rival politicians and 
statements of  politicians, often bor-

dering on the scurrilous, carried 
blandly and without any kind of  cor-
roboration or even a clarification 
from the other side. The concept of  
the political economy, or covering is-
sue-based rather than personality-
based politics is woefully lacking. This 
has ended up in politicising every is-
sue by both politicians and the media 
 
One reason for this is the systemic 
problem of  lack of  experienced po-
litical correspondents. With meagre 
staff  resources, very few papers have 
even a Political Editor, leave alone a 
team of  political correspondents. The 
Editor is the de-facto political editor, 
not only laying down the political line 
but also doubling up as a columnist 
and/or vetting political copy. Sri 
Lankan newspapers accord tremen-
dous importance to politics and to 
coverage of  the larger political parties 
and a close supervision of  what gets 
in becomes very crucial. 
 
But another reason for the dearth of  
middle-level political journalists is 
that very few people stay on in the 
profession for the long term. The 
general tendency is for young people, 
often just out of  their A levels, to join 
a newspaper for two or three years 
while pursuing other academic or ca-
reer options, and then leave for better 
paying jobs in advertising, PR or even 
banks and the like. Journalism not 
only does not pay well, as compared 
to other professions, but also does 
not hold much glamour, or, indeed, 
“social prestige.” (Interestingly, many 
senior journalists and editors too, 
pursue other professions on the side). 
 



(Many journalists also complained 
that though their newspapers were 
very profitable, and the groups that 
owned them had other, profitable 
business interests, not much invest-
ment by way of  infrastructure or per-
sonnel found its way into newspapers. 
This was borne out by the empirical 
observations of  the monitors, though 
in some groups there was an under-
standing on the part of  the manage-
ment that something more needed to 
be done by way of  training) 
 
Hence, newspapers are forced to de-
ploy youngsters to cover politics and 
it is not uncommon to see bright but 
inexperienced journalists in their 20s, 
setting out, with little or no 
mentoring, to cover campaigns or 
parliament or to interview leaders and 
write about the critical political issues 
of  the day. Indeed, in one newspaper, 
the political correspondent confessed 
she got all her stories on the phone 
and did not like to meet politicians 
because “they would then expect fa-
vourable coverage.” 
Even so, the more experience journal-
ists and editors managed to use their 
ingenuity to send out reporters to 
various constituencies and districts to 
provide at least a glimpse of  the elec-
tion mood and flavour outside of  Co-
lombo. In the main though the cover-
age tended to concentrate on the 
capital city, where most of  the leaders 
were based and which was easy and 
accessible (and cheap) to cover. 
 
Journalists were sent out on whistle-
stop tours outside the city - as much 
to save money as to get the reporter 
back in the office in the shortest pos-

sible time - which meant that rural 
coverage was sketchy. 
 
Perhaps the most noticeable and also 
disturbing feature of  the media, espe-
cially during the pre-election period, 
was the lack of  space given to the 
concerns of  the common Sri Lankan. 
These elections, like many others, 
were about the price of  bread, the ris-
ing cost of  fuel and the all round 
spurt in the cost of  living. These were 
issues clearly reflected in the letter’s 
columns of  newspapers and, in pri-
vate conversations with ordinary Sri 
Lankans.  
 
Sri Lankans in general are a very po-
litically aware lot and while they are 
more than aware of  the importance 
of  resolving the war and understand 
the debates on devolution, it is the 
bread and butter issues that con-
cerned them the most. Even simple 
journalistic techniques like getting vox 
pop quotes were not used in any sig-
nificant manner - the coverage of  the 
elections remained from the point of  
view of  the contestants, not the vot-
ers. Even language papers reporters 
confirmed that they were covering the 
elections by talking about the candi-
dates rather than the needs of  the 
people. (Editors also tend to often 
write about other editors and even 
during this short three week period, 
there were many digs made by editors 
against their peers in print). 
 
This “incestuous” tendency, to use a 
word most often employed by Sri 
Lankans themselves to talk about the 
inner circle of  media, politicians, 
owners and the elite in general, results 



in an alienation of  the ordinary 
reader, which is exacerbated by the 
high price of  newspapers. A daily 
English newspaper costs Rs 12, which 
is much more than the (inflated) price 
of  a loaf  of  bread—language papers 
are only marginally less costly. This 
makes newspapers unaffordable for a 
large section of  the populace and in 
the villages, one paper is shared 
among 8-10 people. It is an ironical 
situation in a highly literate country 
like Sri Lanka that between them, the 
daily papers of  the country don’t even 
add up to one million copies, while 
over 90 percent of  the adult popula-
tion can read and write.  
 
Newspapers are seen as luxuries, be-
cause of  their high pricing, making 
them even more remote from the 
general populace. Thus, to expect that 
people would buy more than one pa-
per to get a better and more balanced 
idea of  what was happening in the 
country, would be futile. 
 
COVERAGE OF SMALLER 
PARTIES 
 

O ne of  the aspects we were 
keenly looking out for was the 

coverage of  the smaller parties. In 
these elections, a large number of  
new parties emerged and a record 
5000+ candidates, from 29 parties, 
contested. 
 
Apart from the PA and the UNP, 
there were some smaller parties like 
the Janatha Vimukti Peramuna, an 
erstwhile left-radical group that is 
now in the mainstream, the Tamil 

United Liberation Force (TULF) and 
the National Unity Alliance, com-
posed of  Muslim parties that got con-
siderable coverage in the papers. The 
many marginal parties that had 
sprung up in recent months did not 
obviously get much space, given that 
they were new and had little or no in-
fluence or following. 
 
However, an exception seems to have 
been made in the case of  the Sihala 
Urumaya, an outfit set up barely three 
months before the elections. This 
party, formed by breakaway constitu-
ents from the two larger parties and 
consisting, in the main, of  profession-
als, stands for “Sinhala rights”, often 
using blatantly racist terminology to 
promote its main idea, that the rights 
of  the majority Sinhala people have 
been trampled upon by successive 
governments. 
 
The party’s line seemed to have struck 
a chord with some newspapers and 
the party got tremendous coverage, 
totally out of  proportion to its size, 
track record and ideology. One paper 
carried a reference to it almost every 
day, and just before the elections, had 
no less than four big articles in one 
edition alone, a favour not extended 
even to the bigger parties, let alone to 
other smaller parties, especially those 
representing Tamils. 
 
Indeed, while a Tamil-owned English 
paper, Weekend Express, in its series 
on interviews with political leaders, 
gave over a full page to the Urumaya, 
Tamil parties, including some which 
have been in politics for a long time, 
got similar coverage in the Sinhala or 



English press. 
 
 
CONCLUSIONS 
 

T he following are some of  the 
conclusions drawn from a close 

observation and monitoring of  the 
print media during the pre-election 
campaign in October 2000. 
 

•   The Sri Lankan media’s cover-
age of  the run up to the elec-
tions was patchy, to say the 
least—in style, substance, con-
tent and approach - but some 
papers did maintain high pro-
fessional standards 

 
•   There was clearly a polarisation 

of  coverage in obvious and not 
so obvious ways. Many papers 
appeared divided in the “pro-
g over nment”  and  ant i -
government camps, with the 
former segment almost totally 
comprising of  government-
owned publications 

 
•   Issues and personalities more 

often than not got mixed up 
 

•   News reports more than occa-
sionally had the flavour of  edi-
torial comment 

 
•   Criticism tended to focus on 

the personal, with a few papers 
(including, it must be pointed 
out, papers controlled by the 
government) throwing all pro-
fessional standards to the 
winds 

 
•   The general populace would be 

justified in claiming that it was 
not served well by media cov-
erage and that it got one sided 
coverage and unsubstantiated 
allegations when it wanted 
news and analyses 

 
 
RECOMMENDATIONS 
 

O ne of  the heartening features of  
the media in Sri Lanka—and 

this cuts across the “government-
controlled/privately owned” divide—
is that most practitioners, publishers 
and policy-makers admit that there 
are serious systemic flaws in the pro-
fession which need to be set right, 
and on an urgent basis. Many of  these 
problems showed up, in stark relief  
sometimes, during the pre-election 
coverage. The lack of  training, of  
proper mentoring and guidance, of  
infrastructure etc. cannot be changed 
overnight. A medium and long-term 
approach is needed to bring about a 
radical shift in the overall quality of  
the Sri Lankan print media. 
 
Some steps that might help, include: 
 

•   Providing proper training to 
young Sri Lankans entering 
journalism. This can be done 
by setting up an independent 
and autonomous training insti-
tute which focuses on produc-
ing highly-trained, profession-
ally qualified journalists for ab-
sorption into the local media 

 



•   Training journalists however is 
not enough—they need to be 
kept back into the profession. 
Better salaries are one part of  
it—giving them respect and 
pride in what they do will also 
contribute towards making 
them want to continue as jour-
nalists. 

 
•   Changing laws which are detri-

mental to the practice of  good 
journalism. Criminal defama-
tion is one such law that has 
been abused over the years, 
and even though the govern-
ment’s claim that things are 
much better for journalists 
than they were during the pre-
vious dispensation, many jour-
nalists operate under the threat 
of  being sued under criminal 
laws or even of  being verbally 
and physically attacked. This is 
also a deterrent to those who 
want to become journalists. 

 
•   Broadening the ownership of  

Lake House—this was a com-
mitment given by the govern-
ment when it nationalised the 
company in 1973. Since then, 
various governments have paid 
lip service to the idea, but have 
refused to move forward, often 
using the fig leaf  of  wanting a 
voice to counter hostile gov-
ernment propaganda. The gov-
ernment’s refusal to let go of  
Lake House and the unprofes-
sional manner in which the pa-
pers are run contribute in no 
small measure to the lowering 

of  the overall standard of  jour-
nalism in the country. While 
the government attacks the pri-
vately owned media for bias, its 
own record is very poor and 
this vicious circle needs to be 
broken. 

 
 
Sidharth Bhatia, Team Leader        
        India 
Zainon Ahmed                       
        Malaysia 
Ms Linda Christmas              
        United Kingdom 
Joel Kibazo                             
        Uganda 
Wilf  Mbanga                           
        Zimbabwe 
 
 
December 2000 
 
 
 
 
 
 



  


