
Free and Fair:  
an ambition for Press Reporting 
 
 
(A report to the Commonwealth Press Union 
On Press Practices and Ethics in Zimbabwe) 
 
 

 
The media, both print and electronic, should facilitate 
national dialogue, tolerance, peace and unity. Media must 
serve society as a whole not the narrow interests of a 
particular party or of the business sector. Unfortunately 
some sections of the media have polarised the people by 
reporting in a biased and unbalanced manner. We appeal to 
the media to help curb violence by reporting events with 
objectivity.  

 
Zimbabwe Catholic Bishops Conference 

2002 Lenten Pastoral Letter 
 
 
 

Zimbabwe ! 
 

We are talking about a country where its Speaker of Parliament, the protector of the 
minority in the House, has been publicly involved at the hustings to promote the 
Executive President’s re-election.  
 
We are talking about of a country where the State-owned media reports about its 
Attorney General’s declared intention to prosecute opponents. And we are writing this 
report from the stand-point of Commonwealth newspaper editors privileged to live in 
so-called “New Nations” where the Attorney General is only legal adviser to the 
Government and where the decision to prosecute or not is left to the discretion of an 
independent Director of Public Prosecutions granted security of tenure by the 
Constitution.  
 
We are talking about a country where a pretended completion of national independence 
has provided ideological and nationalistic justifications to xenophobia, incitation to racial 
hatred, violence, abuse of the parliamentary process, legislative gerrymandering, 

 1



disenfranchisement by decree, untimely politically motivated modifications of rules and 
regulations, violations of fundamental rights and Constitutional distortions.   
 
We are talking about a country where, precisely at the moment when international 
attention is focused on its electoral process, its Executive feels free to largely disregard a 
High Court ruling, providing ample evidence for outright contempt of court, if not 
contempt shown by one Estate for another within the State’s very own institutional 
dispensation, with the risk of favouring disaffection for the judiciary.  
 
We are talking about a country whose State-owned media viciously reminds its readers 
that a resigning Supreme Court Judge joined the country’s judicial service under 
Rhodesian rule and served as State Prosecutor when its president and glorified war 
veterans were fighting the liberation war, another case in favouring disaffection for the 
administration of justice.  
 
We are talking about a country where, before judgement, citizens arrested by the police 
are termed culprits by the State-owned Press, with little concern for basic presumption 
of innocence.  
 
We are also talking about a country where a leading editor, from a privately owned paper 
claiming to be independent, attends a media-people lunch with foreign journalists, one 
week before a national poll, sporting a political party’s T-Shirt.  
 
We are talking about a country where political opinions voiced in any newspaper are 
challenged in another paper editorially affiliated to the other side, in a Zimbabwean 
context, the adverse bloc.  
 
We are talking about a country whose newspapers’ leading headlines and front page 
stories are often carried with no more credentials than flimsy, if not fictitious, 
anonymous sources or unverifiable alleged reports.   
 
We are talking about a country whose newspapers, across the whole spectrum of 
political affiliations and loyalties, unhesitatingly refer to people’s alleged and unproven 
criminal practices, to people’s health and mental ability, even to people’s looks or 
expected natural death.  
 
We are talking about a country where the media are devoid of any definable policy 
standards for screening inflammatory political advertorials during a delicate election 
period. 
 
We are talking about a country where the media, in their misguided enthusiasm to 
trumpet the political ideals of their adopted election torch-bearers, have elevated news 

 2



reporting to blatant editorialising, thereby breaching the cardinal journalistic principle of 
separating news from comment. 
 
We are also talking about a country where a vibrant and inspiring civil society admits 
that political and societal polarisation is such that neutrality appears to be an 
unaffordable luxury.  
 
We are also talking about a country where those most unacceptable journalistic practices 
this report intends to comment upon are also attributable to editors and journalists who 
courageously, and with inspiring resilience, faced the harshest repression and the most 
unwarranted denial of fundamental rights experienced in a Commonwealth country since 
the adoption of the Harare Declaration in 1991.  
 
Our mission’s format 
 
This four-editor mission to Zimbabwe was conducted from February 26th, 2002, to 
March 15th, 2002. It largely relied on the support provided locally by Mr Wilf Mbanga, 
former Chairman of the Zimbabwe CPU Chapter and a member of the CPU Press 
Monitoring Mission in Sri Lanka. 
  
In a context largely different from that in Sri Lanka, where the first such CPU-sponsored 
mission was conducted, overtly and officially, prior to that country’s 2000 Parliamentary 
Elections, the only way for our team members to be allowed in Zimbabwe, and to gain 
access to the various stakeholders, was to apply for foreign journalists’ accreditations to 
cover the Presidential Election. 
  
This second CPU pre-electoral mission’s Team Leader, Gilbert Ahnee, Editor-in-Chief 
of Le Mauricien, Republic of Mauritius, reached Zimbabwe on 26th February and flew 
back to Mauritius on the 15th March.  
 
Team members Harold Hoyte, President and Editor-in-Chief of Nation News Group, 
Barbados, and Johnson Mbwambo, Director and Deputy Managing Editor with Habari 
Newspapers Group, Tanzania, reached Zimbabwe on 27th February and left, 
respectively, on 14th and 13th March. Team member Wangethi Mwangi, Editorial 
Director of the Nation Media Group, Kenya, reached Zimbabwe on the 4th March and 
left on the 13th. 
  
On his arrival in Zimbabwe, this mission’s Team Leader had a preliminary working 
session with the local coordinator. Wilf Mbanga’s invaluable knowledge of Zimbabwean 
society facilitated a prior identification of NGO’s the mission could find beneficial to 
meet.  
 

 3



After Harold Hoyte’s and Johnson Mwambo’s arrival, our team outlined a few 
procedures to try meet our mission’s mandate, viz assessing journalistic norms and 
practices in Zimbabwe during the last weeks of the run-up to the 9th/10th March 
presidential election.  
 
With our team members accredited as reporters, we unanimously felt that, to preserve 
our mission’s integrity, we had an obligation to effectively file reports to our respective 
papers, as if, primarily, we were special envoys sent to Zimbabwe by our newsrooms. 
With the hindsight provided by a two-week stay in this country at such a time of crisis, 
we feel that we have no reasons to regret the format we adopted.   
 
The reporting status imposed on us by the political situation and administrative paranoia 
in Zimbabwe also carried its advantages. Out of a web of conflicting reports, we were 
required to unravel something that might be nearer to the truth. This in view of 
reporting in line with our own standards to our papers also helped us to better assess our 
corpus;  our demarche having entailed grass roots reporting, interviews with 
stakeholders and personal presence in certain hot spots. What was just a solution and a 
compromise finally turned out to be an equally challenging approach.  
 
The context of urgency in which this report is being submitted does not allow for 
inclusion herewith of the various stories we filed for publication in our respective 
newspapers. If ever this report were to be published in a booklet for wider CPU 
diffusion, annexing these articles to the booklet may be advisable.  
 
We did not need long discussions to reach a first consensus on the principal line along 
which our report would be articulated. Indeed, the State-owned media’s beyond the pale 
partisan propaganda was spontaneously felt to be as obnoxious. Nevertheless, any 
journalist having some concern for balanced reporting could not fail to be appalled by 
the manifestly one-sided stories carried in the Zimbabwean privately owned newspapers. 
And we felt that this report’s relevance, if ever it were to claim some, inevitably called 
upon a reflection on the sine qua non conditions for any newspaper to be legitimately 
considered independent.  
 
Our corpus 
 
Our mission brief was: 
1) to closely monitor Zimbabwean newspapers during our stay in Zimbabwe and  
2) submit a report to the CPU on our observations, with some suggestions liable to help 
favour a more healthy press environment.  
 
With the exception of the State-owned Chronicle, published in Bulawayo, the main 
newspapers in Zimbabwe are all published from Harare. In the Zimbabwean capital, the 

 4



two main players are the State-owned The Herald and privately owned The Daily News. 
Most of our observations and remarks have been inspired by the practices and standards 
of these two highly politicised dailies. During our stay, we met both papers’ Editors-in-
Chief, respectively Mr Pikitaki Deketeke and Mr Geoffrey Nyarota. To be perfectly 
frank, we must record that we met Mr Deketeke during a formal meeting in his office, 
while we met Mr Nyarota, whom we had already met at CPU meetings, at an informal 
social occasion.  
 
Besides The Herald and The Daily News, we also devoted some attention to the following 
weeklies: 
 

Wednesday published The Zimbabwe Mirror  
Thursday published The Financial Gazette  
Saturday published Zimbabwe Independent 
Sunday published The Standard 
Sunday published The Sunday Mail 

 
These papers’ ownership, description and newsroom who’s who shall be detailed in 
Appendix C to this report.  
 
Our locus standi  
 
We really wish to stress that this report is not concerned with criticism, nor meant to 
mark anyone’s copy and still less to cast aspersions on admirable colleagues’ personal 
integrity. We did not travel to Zimbabwe to collect evidence in view of a prosecution, 
not even to gather information for an academic dissertation.  
 
We fully understand circumstances where colleagues can never be sure of coming back 
home when they go to work. They may legitimately resent being criticised by foreign 
journalists who never face similar threats and harassment in their line of duty. We are 
sure that they will appreciate the sincerity of our motivation. We consider that they could 
do justice to their mission of vigilance towards public interest in a much less 
confrontational manner, provided some simple rules are agreed upon by all stakeholders.  
 
With the input provided by our experience at home in our endeavours towards honest 
independence and fair reporting, our sole ambition is to try to help our profession in 
Zimbabwe and, possibly, elsewhere in the Commonwealth, to better reconcile the 
absolute need for critical vigilance and continuous positive societal dialogue.  
 
In the case of Zimbabwe, we prudently suggest that colleagues in this country may be 
well inspired to ponder whether their practices contributed to maintaining national unity 

 5



beyond the political divide and if, in certain cases, their practices did not aggravate 
polarisation rather than averting it.  
 
To help favour this reflection, we are annexing (Appendix A) to this report some clearly 
identified cases of biased reporting, denial of basic human rights, disgraceful or 
inflammatory stories, irresponsibly published unedited letters to the editor, disturbingly 
unrestrained editorials or leaders.  
 
The attention the political process in Zimbabwe obtained from foreign national and 
international media outlets is vocal enough to plead in favour of these issues being 
topmost in Zimbabwe’s own papers news hierarchy. Nevertheless, if contemporary 
democratic aspirations also entail cutting down party politicking to its appropriate 
measured size within the national debate, we cannot but regret the intensive focus in 
Zimbabwean newspapers, an exclusive focus in certain cases, on electioneering and vote-
catching stories.  
 
Surprisingly, we noted that, far more than the independent/opposition favouring papers, 
the State-owned media did carry serious analyses on Zimbabwe’s bleak economic 
situation and personality-centred reports or human stories on cases of social distress. It 
may be argued that these pieces in the State-owned papers were intended to whip up 
resentment against those – MDC-supporting affluent Black urbanites and White 
commercial farmers - who are supposed, according to ZANU-PF rhetoric, to derail 
Zimbabwe’s socio-economic redress and progress. But, at simple face value, besides 
providing for quality journalism, these pieces also provided some breathing space to a 
reader saturated with abundant politically oriented articles.   
 
Drawing perspective and inspiration from our own experience of multi-partyism, 
parliamentary coverage, politicians’ extreme sensitivity to criticism as well as from our 
own practices as regards independent coverage of an electoral campaign, we shall take 
the liberty, further on in this report, to suggest various ways and means that can help a 
newspaper to conquer readers’ esteem, trust and continued commercial support across a 
large spectrum of contrasted, and even conflicting, political loyalties.  
 
Our methodology 
 
Due to the official status of their mission, our colleagues in Sri Lanka were each attached 
to a specific paper, where they were given access to archives and could also socially 
interact with working journalists. 
 
Considering the administrative constraints under which we were allowed into 
Zimbabwe, such arrangements were obviously impossible. When we first met in Harare, 
we had to devise our own format. Irrespective of the fact that it was not possible to 

 6



attach each one of us to a specific newspaper, we felt that to better comprehend the 
situation each one of us needed to critically confront the reports published in the various 
titles.  
 
During the first ten days of our mission, our days began as if we were editors of a daily 
afternoon newspaper, with a scrupulous survey of the morning papers. It was followed 
by a 90-minute meeting during which we shared our impressions, progressively 
developing a better understanding of what was expected of us.  In Appendix B, some of 
our candid first impressions will be noted.  
 
Our afternoons were usually devoted to meetings with civil society organisations, media 
persons and other well informed observers of Zimbwean society. In Appendix D to this 
report, we list the various persons and organisations met during our stay in Zimbabwe.  
 
Towards the last days before the presidential poll, we decided to focus our attention on 
our journalistic reporting to our respective papers but each one of us was assigned the 
draft of a specific write-up on those apparent shortcomings of the Zimbabwean press 
that had particularly shocked him.    
 
A post-Cold War deceit  
 
The end of the Cold War was followed by the pluralistic democratic entitlements that 
took hold of many African countries in the early 90’s. With the disappearance of single-
party political dispensations and of their media corollaries, monopolistic State-owned 
newspapers, privately owned papers were created in their numbers. Quite often, the 
nature of their ownership has been the sole justification for their claim to independence. 
From the viewpoint conferred by older traditions of journalistic independence within 
long standing solvent newspaper markets, it may be felt that, in some cases, new papers 
claiming independence, but having overt affiliations, may be at risk of paving the way to 
their respective countries next tyrant.  
 
The apparition of an organised opposition to Robert Mugabe’s  iron-fisted reign in 
Zimbabwe has been so largely different from more conventional surging bids for power 
that it may well have been perceived, precisely, as one of the first credible post-Cold War 
political formats. 
 
A large spectrum of societal forces, often with theoretically conflicting interests, rallied 
around Morgan Tsvangirai in view of constituting the Movement for Democratic 
Change (MDC). Even an emotionally uninvolved foreign observer might have been led 
to hope that this breakaway from classical political groupings was heralding a novel 
conception of democracy.  
 

 7



One may feel that the MDC provided significant breathing space in a country choked in 
an unequivocally outdated atmosphere of hero-worship and arbitrary personal power. It 
also promised a non-racial Zimbabwe, respect of human rights and openness to 
contemporary democratic aspirations. In these conditions, the MDC surfed on the wave 
that carries along civil society’s claims for an innovative new democratic culture and a 
new generation of democratic rights.  
 
Both in hope, on the one hand, of doing away with a brutal failed regime and, on the 
other, favouring a world-wide unheard of radically novel exercise of power, it can easily 
be understood how Zimbabwe’s independent Press has been led to surrender its 
impartiality and adopt partisan editorial lines.  
 
During our stay in Zimbabwe, we all strongly felt that buying a newspaper was a clear 
political statement. With due respect for the courage, determination and resilience with 
which our Zimbabwean colleagues vindicated their fellow citizens right to information, 
our modest ambition is to suggest some simple ideas that may avert the risk of 
newspaper editing being turned into a political activity.  
 
PRACTICAL SUGGESTIONS 
 
We shall now come to those simple suggestions which we consider could help the 
Zimbabwean press to better avert polarisation in times of political contest. They range 
from basic journalistic principles that should be the rule of the game everywhere to 
recommendations based on experience gained in the permanently delicate and difficult 
context set by a potentially fragmented multi-ethnic society.  
 

1) Treatment of News 
 
a) News should be balanced; both in terms of reporting, both sides use of appropriate 
and non threatening language, with more facts and numbers and avoiding editorialising 
comments. 
 
b) Resist the temptation to carry one side of the story when the immediate other side is 
not readily available.  
 
c) Examine the distribution of photographs to ensure that adequate representation is 
evident, since pictures have such great impact.  
 
d) Wherever rebuttals are submitted, the newspaper has the responsibility to carry them.  

 8



 
 

2) Features 
 
a) Editors should deliberately assign staff to write features which reflect society’s 
development and happenings, regardless of political implications.  
 
b) With bona fide quotes from ordinary citizens, well documented reports on people’s 
life conditions, accompanied by expressive photographs, provide readers with a picture 
of society that is more complete than their own restricted personal perspective. Since 
democracy remains a view of the mind if the various groups which constitute society are 
not able to appreciate from where views and political aspirations originate, helping in the 
process of societal communication and transparency should be a permanent journalistic 
preoccupation.  
 
In times of electoral contest, it also provides material to better quiz candidates on their 
ideas and programs to address the socio-economic, educational or infra-structural 
problems identified by the aggrieved citizens themselves. There also, to show balance, 
newspapers should avoid depicting exclusively negative life conditions. To avert 
polarisation between rich and poor, between alleged political protagonists and supposed 
opposition supporting outcasts, indeed a very simplistic vision of societal dynamism, 
these stories should also report cases of inspiring self-reliance, positive neighbourhood 
solidarity or commendable NGOs’ initiatives.  

 
3) Columns and interviews 

 
a) Editors should encourage professional comments and responses that do not have 
known political affiliations. Where such persons use their professional capacity to give a 
political spin to an issue, the paper should seek out and print an alternative view.  
 
b) Editors should institute columns from people of all political shades and, at the end of 
each column, mention that person’s background and affiliation. Similarly, to help sustain 
national consensus, or favour national reconciliation, interviews with citizens from all 
walks of life, and all political affiliations, should be considered as a good yardstick to 
assess the papers independence and openness to reasonable arguments from all sides 
and all political affiliations.  
 
c) In countries with stronger democratic traditions and long standing press 
independence, it may be enough to show a global over-the-weeks balance as regards 
interviews with politicians. In the Zimbabwean context, where suspicion and mutual 
exclusion run high, it may help in the process of national reconciliation to develop a 

 9



fixed format for mutually contradictory interviews published in the same issue of any 
paper.  
 
d) Experience shows that readers usually appreciate the kind of balanced exercise which 
provides for the same questions of public interest asked to two opposed politicians, their 
answers carried simultaneously. As a matter of fact, there is no need to wait for an 
electoral campaign to engage in this exercise. All through a parliamentary or presidential 
mandate, such an exercise contributes to avert the practical disenfranchisement that goes 
along giving free rein to members of parliament as from the moment they have been 
returned. One of the most important functions of independent newspapers is to keep on 
pressing for across the board accountability from elected members paid with tax payers’ 
money.  
 
e) Interviews can be perceived as an imposed format, with the journalist having the 
advantage of knowing the questions, if not of slanting them so as to obtain what fits his 
paper’s agenda. In the context of Zimbabwe, where there is an urgent need to grant 
franchise to all towards a really inter-active societal dialogue, the column format can be 
even more effective. A paper really appears free and fair when it is capable of giving 
space to any sensible person, leaving that person free to express whatever he or she may 
feel relevant.  
 
f) Experience from our countries and from our own journalistic practice allows us to 
note that, often, the person invited to contribute a column does not have the time, or 
the taste, or the technical ability to write out his or her thoughts. Asking them to talk to 
a tape-recorder and, later on, assigning to an experienced sub the translation of that 
person’s oral expression into literary form has proved effective elsewhere. Getting the 
piece within deadlines is not the least advantage of this approach. If the most basic 
ethical standard commands that the person’s thought should not be deliberately 
distorted, genuine misunderstanding may sometimes lead to undesired distortions. In 
these conditions, allowing the person to proof-read the copy and require any correction 
he or she deems fit should be a willingly accepted practice.  
 
g) In the context of polarisation experienced in Zimbabwe, the phrase “civil society” has 
come to have a partisan or, at least, a commitedly militant connotation. In the statement 
made, on the 14th March 2002, the Commonwealth Observer Group to the Presidential 
Election in Zimbabwe has expressed the belief that “the Commonwealth should assist in the 
process of reconciliation” in this country. We cannot but hope that this much desired 
reconciliation will bring about a civil society better protected from the risk of being 
perceived as partisan, and the more so accused of so being. Civil society’s vigilance 
should not be exclusively focused on the government’s shortcomings but also on the 
national opposition’s possible demagoguery, its obviously vain promises or its practical 
style of governance in the local administrations it holds. When such a civil society exists 

 10



- independent and seen to be independent - free and fair newspapers should help 
promote those NGO’s committed to public interest rather than to disguised politicking. 
In times of election contest, such NGO’s members could be solicited for interviews on 
the on-going political process.  
 
h) Experience in one of our team member’s country shows that readers have highly 
rated an exercise which consisted, all through the run-up to general elections, to carry 
everyday an interview with independent members of civil society, with the same 
questions of public interest set to the whole range of interviewees.  
 

4) Visual clarity and fairness 
 
a) Newspapers should, in arranging their layout, clearly separate news from commentary. 
 
b) During the run up to an election, coverage of rallies and other public political 
activities require some set rules. Journalists are also citizens, exercising their franchise in 
the polling booth, thus having opinions and legitimate preferences. Since one’s right as a 
citizen should not conflict with one’s duty as a professional, precautionary measures and 
strictly followed predetermined norms help avert the risk of being swayed by one’s 
legitimate personal political opinion.  
 
c) It falls under common sense that the fairness-to-all editorial guideline that should 
delineate our day-to-day journalistic track calls for enhanced vigilance at times when 
intensified political agendas provoke strong divisions within society. Run up to polls 
never fail to confront editors with the need to design well-thought-out formats to avoid 
being perceived as partisan. Right from their news conference, editors could be well 
advised to predetermine the space, pictorial policy and complementary boxes for both 
party’s daily activities. When, as advisable, coverage is given to both parties, fairness 
commands that the pictures going along with the stories be framed in a comparable 
manner.  
 
d) It is totally unfair to show Mr Stone with his party members in the background while 
showing Mr Rock, taken from behind, with a cheering crowd in the background. If ever, 
objectively, the two opposing rallies gathered crowds significantly different in numbers, 
showing the contrasted crowds may also be unfair if, say, one of the parties was holding 
its rally in one of its strongholds and the other on difficult terrain. There are no hard 
fixed rules as regards these conditions but it is also to better assure fairness that editors 
and subs are empowered and entrusted with responsibilities towards their readers.  

 11



 
5) Quality political reporting 

 
a) Even in the most advanced democracies, journalists cannot fail to be critically aware 
that politicians rarely tip them off because they want to help out a good fellow with a 
resounding Front Page story or in view of public interest. Most of the time, political 
sources require a fair dose of suspicion. Journalists should always be cautions when 
politicians pretend to turn them into their privileged contact. The degree of prudence a 
journalist shows before reporting a so-called political exclusivity and the extent of his 
counter-checking speaks volumes about this journalist’s professional and political flair. 
Editors may find very profitable to have regular brain-stormings with their political 
reporters, in view of confronting various unpublished informations whose relationship 
to one another may provide a better comprehension of political players’ schemes and 
unavowed strategies. Political information in view of public interest requires editorial 
deciphering; uncritically reported political statements can often be mere complacency 
with spin.   
 
b) We have been in Zimbabwe at a period when Parliament was not sitting and, to be 
very frank, we have had no time, nor the required access to newspapers’ archives, to 
browse through back issues carrying parliamentary reports. Nevertheless, considering the 
unilateral and, often derogatory, coverage of political rallies, we are tempted to think that 
parliamentary debates are covered with the same bias. Fair parliamentary reporting is a 
real mission of public interest. Parliamentarians, as well as local councillors, need to be 
accountable to their constituents. Balanced press reports on Parliamentary life 
contributes towards that accountability without which citizens’ democratic franchise 
would only serve an uncontrolled opaque “electocracy”.  
 
c) In the Zimbawean context, where editors and journalists often told us that requests 
for interviews were denied by their “other side politicians”, where calls for a 
complementary statement from “the story’s other side” often produce punch lines such 
as “despite three phone calls to his secretary, Mr So and So never returned our call”, the 
parliamentary forum may provide newspapers, and the more so those who claim 
independence, a formidable occasion to give fair coverage to the whole political 
spectrum. Rules governing contempt of Parliament would provide excellent guidelines to 
avert the distasteful practice of editorialising after reporting a resented statement from a 
negatively appreciated politician.  
 
d) Ideally, to better help citizens to apprise the various laws passed, coverage of second 
reading debates should be highly commended. Nevertheless, considering the newspapers 
resources, at least question time should be given an extensive coverage.  

 12



 
6) Vigilance towards abusive language 

 
a) While electioneering, politicians often use abusive, sexist or racist language; hitting 
their opponents below the belt and sometimes libellous. Newspapers whose editorial 
practices shun away from such language cannot be content with saying that “facts are 
facts” while giving wide publicity to such abuse coming from politicians. During our stay 
in Zimbabwe, one of the abuses that shocked us the most was President Mugabe’s 
statement, as reported in March the 6th issue of The Herald, that “He (Morgan Tsvangirai) is 
not only ugly facially but also within”. Reporters should know that such abuse cannot be 
published. In case reporters have been briefed to report everything and to leave ethical 
judgment to the desk, sub and editors should be on the look out to avoid such degrading 
language, degrading in fact much more for the utterer than for the victim.   
 
b) In view of a healthier political debate and a more decent political culture, it might be 
an idea to carry special columns - weekly, or on two or three regular days, or even daily - 
tracking any unacceptable statements, or attitudes, and commenting upon it, the 
premium laid on decency and respect for the opponent as well as for voters judgment. 
In Appendix A, we shall mention some blatant cases of indecent language thoughtlessly 
reported in Zimbabwean newspapers.  
 
c) Letters to the editor can provide a lively reflection of the variety of views prevailing 
within a given society. From experience we know that an Editor can consider that his 
Forum pages have achieved their fundamental aim as regards democratic deliberation 
when ordinary citizens engage in a debate within our pages. Besides illustrating the fact 
that our papers cut across various opinion groups, readers’ reactivity to readers’ views 
encourage other citizens to write. This because such reactivity proves beyond reasonable 
measure that the Forum page does reach its target and is not only a dumping ground 
compensating for occasional lack of copy from the newsroom.  
 
d) It spite of the harassment sometimes endured from readers whose contributions are 
not carried, it goes without saying that Readers Forum editors should unhesitatingly 
reject letters that are only laudatory praises of some politicians or from-the-guts 
vilification of others. In that perspective, before the section considering that issue in 
Appendix A, we feel that we should, in the very body of this report, mention that some 
letters carried in the Zimbabwean press were utterly appalling. Among various 
intolerable statements, we choose to quote from the letter headlined Homework for 
Tsvangirai, published in the March the 5th issue of the Daily News: “We will continue to 
support you till they bomb The Herald offices in disappointment.” Any comment would be 
superfluous.  

 13



 
7) Reporting violence in a civic manner 

a)   Newspapers commitment to public interest entails an unconditional condemnation 
of violence, whoever be its perpetrators and victims.  The kind of selective coverage of 
violence we came across in Zimbabwean papers put these papers and their readers at 
risk of adopting double standards in matters pertaining to political violence.  In these 
conditions, inflamed partisans can be led to engage in a vendetta spiral, with their 
respective papers counting the points. 

b)   We asked The Herald’s editor whether, in his view, continuously reporting on such 
cases could not end up trivialising violence.  In these conditions, were the reports 
contributing to diminish or to increase violence, we asked Mr Deketeke.  He had no 
clear or thought out answer to that question. 

c)   Rather than capitalising on cases of violence imputed to the other side, even outright 
partisan newspapers may design formats to treat violence as a social ill rather than an 
electoral argument.  The more so, papers claiming independence should treat such 
questions with extreme prudence. 

d)  When a society is objectively plagued by uncontrolled violence, it may be equally 
irresponsible to behave as if it did not exist.  However, documented reports on the real 
causes of this violence – unemployment, drug addiction, broken families, degraded 
habitat or any other cause, carrying interviews with independent minded psychologists, 
social scientists, concerned community leaders may better help finding sustainable 
solutions than simply treating these disruptions as providential electoral arguments.  
Even when it is exploited and exacerbated by unscrupulous politicians, a society’s 
propensity for violence requires rigorous analyses rather than opportunist relativism. 

c)  If it appears to an independent newspaper that violence has reached disturbing levels 
and that public opinion’s attention should be drawn to this problem, besides the 
documented articles mentioned above, Violence Watch columns, with clinical reports and 
daily computed statistics would better serve the purpose of curbing violence than partial 
reports always imputing that violence to the other party, with the risk of trivialising the 
violence inflicted upon the other party’s supports, to the extent that it ranks lower in 
news hierarchy and does not seem to deserve the same principled condemnation. 

 
8) Rather than demonising/canonising politicians 

 
a) Rather than demonising some politicians and canonising others, independent 
newspapers should, rather, seek to identify, among others, in neighbourhoods, among 
youth movements, self-help association, cultural militancy groups, human rights 
advocacy groups or parents-teachers associations, those commitments to public interest 
and a better life for the community that need to be encouraged and publicised. This 

 14



largely helps to avoid allowing party politics to occupy the totality of the social field. A 
society needs to be given role-models and examples, it needs to feel that hoping for a 
better future is not vain and that fellow citizens are sincerely committed to human and 
social development.  
 
b) In the hope that Zimbabwean civil society may rapidly recover its sine qua non 
independence from political parties, a truly independent press would honour its mission 
towards public interest if it were to provide preferential coverage to NGO’s whose 
credentials in terms of independence and fairness are unquestionable. Elsewhere, during 
election contest, church organisations, neighbourhood associations, non politically 
affiliated trade unions often organise, chair and moderate public debates between 
politicians from opposite sides, often between candidates running for the same 
constituency seat. Would such a commendable practice appear in a future reconciled 
Zimbabwe, the independent press should not fail to avail itself of this further 
opportunity for fair and balanced reporting of political views and projects.  
 
Out of our Remit? 
 
Though assessing Zimbabwean civil society does not fall within our mission’s remit, we 
feel that its role in the recent political campaign was much too marked to avoid noting 
down some relevant considerations, the more so since some NGO’s are closely 
associated to freedom of speech militancy and press monitoring.  
 
Right from the outset, one needs to say that many advanced democracies would largely 
benefit if they were to comprise as vibrant a civil society as Zimbabwe’s. Nevertheless, 
despite the excuses based on this country’s highly polarised situation, as a matter of fact, 
excuses conceptually similar to those advocated by the private owned press, it may be 
dangerous, for the very future of a more empowered civil society, to complacently allow 
NGO’s to transform themselves into disguised social arms of a political party.  
 
Considering the large array of decent, principled and committed Zimbabwean citizens 
who strongly involved themselves with various politically vigilant NGO’s, most of them 
led to be critical of the Mugabe/ZANU-PF regime, civil society has been dangerously 
associated with the MDC. Besides the legitimate reaction of non partisan citizens 
aggrieved, if not harassed, by a government overtly flouting the rule of law, this 
NGO/MDC objective alliance may also have fallen in line with the historical 
impression, previously evoked, that the new party largely corresponded to this still 
dreamt of wide value-based citizen-oriented federations expected to challenge traditional 
fossilised political parties.  
 
Besides the generational values it supported, the very structure of the MDC, the Holy 
Alliance it begot between industrial trade unionists, landed entrepreneurs, middle class 

 15



professionals and highly articulate intellectuals, all that provided for an appeal to which 
sincere and committed NGO members were sensitive. In this regard, one example is 
particularly relevant to our mission: Media Monitoring Project Zimbabwe’s failure to 
more resolutely call upon the privately owned press to show some more restraint and 
decency. This Norwegian funded NGO, having close links with MISA, the Catholic 
Justice and Peace Commission and Article XIX, may very well have failed to preserve its 
independence.  Its declared purpose and practical activity are highly commendable, to be 
emulated in more advanced democracies, but we noted that it showed some 
complacency towards the pro-MDC papers, even when one of these paper’s (See 
Appendix A) blatant concoction of an anti-Mugabe Swiss bank account story had been 
exposed.  
 
Since we have taken the liberty of commenting on a domain not explicitly within our 
remit, we are tempted to mention another field of concern that should be addressed.  
 
In its Preliminary Report, released on March 14th 2002, the Commonwealth Observer 
Group to the Presidential Election in Zimbabwe notes:  “The ruling party used its incumbency 
to exploit state resources for the benefit of its electoral campaign. This was compounded by the 
Government’s near monopoly of the broadcast media - a factor which was not offset by the bias of most of 
the privately-owned print media in favour of the opposition MDC”.  
 
As General Abdulsalami Abubakar’s team rightly points out, there is an inescapable 
relation between electronic media’s abuse of position and private papers attempts to 
offset such abuse. In these conditions, at least as a catalyst, the public broadcaster also 
provoked some of the unwarranted press practices this report comments upon. In view 
of this perverse inflationary relationship, we suggest that any such future Media 
Monitoring Mission also comprise a member from the Commonwealth Broadcasting 
Association, preferably someone whose own media outlet is not marred by a long 
tradition of partisan patronage.  
 
Hopeful window of opportunity 
 
One cannot predict how the winners of the March 2002 presidential election in 
Zimbabwe will behave towards political opponents and voices of dissent within 
Zimbabwean society, inter alia towards the privately owned press. However, one does 
not need to be a rocket scientist to imagine that the classical arrogance of hard fought 
for regained power will be tempted to further crush an increasingly confrontational 
press.  
 
Resolutely convinced that a vigilant and, when need be, critical press is an essential 
component of any authentic democracy, we shall not encourage our fellow editors in 
Zimbabwe to curb their heads and patiently wait for better days. Nevertheless, we 

 16



strongly feel that the present rapport de forces in Zimbabwe provides an opportune 
moment to engage a committed reengineering of editorial attitudes and commercial 
strategies.  
 
It may be extremely naive to expect much spontaneous change from the Zimpapers’ 
Governmental titles. In contrast, on the daily market, The Daily News may perhaps see a 
blessing in disguise in the present situation.  
 
During our meeting with Media Monitoring Project Zimbabwe, its coordinator, Andrew 
Moyse supported the view that the private newspapers had been progressively led to 
their unilateral style of reporting to react and counterbalance the State-owned papers 
abuses. We note that the Catholic Bishop Conference of Zimbabwe made an “appeal to 
the media to help curb violence by reporting events with objectivity.” Someone, somewhere must 
begin. And the first newspaper choosing balance and fairnmess may be honoured with 
the priviledge of solving the long-standing chicken and egg dilemma.  
 
The question is not who started to be excessively unilateral and biased. It is rather: who 
will stop this dangerous game.  
 

 
 
Gilbert Ahnee      Harold Hoyte 
(Republic of Mauritius)    (Barbados) 
 
 

    
 
 
Wangethi Mwangi   Johnson Mbwambo 
(Kenya)                                        (Tanzania) 
 
 
 
 

 17



 
 
 

Appendix A 
 

The ten sets of remarks carried in this Appendix have been drafted individually by our 
Team Members, following a brief inviting them to identify, in their own deliberate 
judgment, areas of concern or satisfactory practices which, according to them, needed 
the most to be negatively commented upon or encouraged.  
 
1) An analysis of the readers forum in the Zimbabwe Press 
Accuracy, balance, objectivity and fairness are the universally accepted defining 
principles of good journalistic practice. They inform, or at least ought to, and provide 
the rigorous process of news and general content selection that shapes the individual 
character of news publications. 
 
In selecting content, newspapers strive to maintain a distinct division between hard news 
and comment or opinion, hence the configuration of publications broadly into sections 
for news, opinion, comment and analyses. 
 
The opinion and comment sections give newspapers a wide latitude to accommodate the 
plurality of views in society. Entrenched in these sections is the editorial forum, which 
trumpets the newspapers editorial standpoint on a given issue. For the reader, it serves 
as the barometer for gauging the newspapers ideology, political or otherwise, in the 
context of any given issue it elects to editorialise on. It is the soul of the newspaper and, 
because of the enormous leeway it gives the editor, it is effectively used to shape public 
opinion, for better or worse. 
 
Public opinion is itself ventilated largely in the mailbox, readers forum or letters to the 
editor section. And given the diversity of thought in any society, it ideally ought to 
mirror the broad spectrum of readers opinions. 
 
However, it is not uncommon for newspapers to jettison professionalism and 
deliberately skew the tenor of readers opinions to buttress their own editorial 
standpoints. To that extent, they will deliberately publish only those letters that express 
views that are in sync with their adopted agenda. The result is a one-sided and skewed 
menu of opinions that unrealistically misrepresent society as homogeneous in thought.  
 
It is a professional failing that can contribute to polarisation of society, particularly at 
time as delicate as during a presidential election when the fragility of a nation is pointedly 
manifest. 
 

 18



The Zimbabwe Press stands accused in this respect, as is evident from a sampling of 
views in its “letters to the editor” pages during the period preceding the presidential 
election of March 9, 10 and 11. 
 
A common thread in the papers sampled, the government-owned The Herald and the 
privately-run Daily News, is a daily menu of inflammatory, unbalanced and unedited 
views that clearly seem deliberately selected to foster or engender support for the 
partisan positions of the particular newspaper or denigrate the candidacy of the other 
party. 
 
Given the nature of its ownership, The Herald is, understandably, pro-government and 
the ruling party, ZANU-PF’s leader, President Robert Mugabe. 
 
The Daily News, a privately owned newspaper, on the other hand, espouses an 
independent ideology. However, it has clearly identified itself as the opposition’s torch-
bearer, identifying itself specifically with the leader of the Movement for Democratic 
Change, Mr Morgan Tsvangirai. 
 
The biased selection of published readers letters confirm this. 

Read in The Herald 
 
The Herald, a broadsheet, dedicates relatively less space to readers views than its main 
competitor, The Daily News, publishing at most three letters, a longish one and two much 
shorter. In selected issues between March 1st and March 9th, it significantly played the 
race and land reform cards as if taking its cue from two of the president’s common 
campaign themes. Some typical headlines: 
 
March 1: Mr Tsvangirai must realise poverty is pain  

 British foreign policy questionable  
  

March 5: Errant comments a cause for disbelief 
 
March 6: Tsvangirai unclear on his land policy 

 Sovereignty is not questionable  
 
March 9: Anti-President hate campaign full of lies 
 
A criticism of the presidential candidates land reform alternative to Mr Mugabe’s policy 
of forceful acquisitions. 
 

 
 

 19



Read in The Daily News 
 
The Daily News, a tabloid paper, offers a full page of readers views, with occasional 
intrusion by an advertisement. Over the same period, it allowed its readers to ventilate 
their discontentment with the Mugabe regime. Some typical headlines: 
 
March 1: This is the time to bury this evil regime 
 
March 5: Violence ZANU-PF’s undoing 
 
March 7:  Does attacking whites give one the right to rule? 
 
March 9: The cockerel is now too old and should be slaughtered for the pot  
  (a rather strident and cruel reference to the 78-year-old President Mugabe) 

An analysis of the total content of the two papers’ letters pages points at two 
fundamental flaws as discussed earlier: 

 There is a conspicuous absence of any attempt to balance the views in a forum 
that ideally ought to reflect Zimbabwe’s diversity of thought.  

 
 In a number of instances, the views are decidedly inflammatory, bringing into 

question the editors appreciation of his social responsibility. A little editing could 
have salvaged such letters.  

 
The way forward 

 
While the Press is within its right to adopt a partisan standpoint, the extremist 
expressions witnessed in the Zimbabwe publications can only result in serious damage to 
its credibility and a dilution of the respectability it craves from its readers. 
 
It will isolate as sizeable a body of its potential constituency as it will attract, unwittingly 
playing into the hands of politicians, the real artful masters of divide-and-rule tactics. 
 
If it is to maintain even a modicum of respectability engendered by a measure of 
objectivity, it must begin by acknowledging that its readers have a certain measure of 
intelligence. That they do not always view issues in black and white; that every issue has 
at least two sides. 
 
As a starting point, the newspapers might be well advised to consider formulating 
policies, if these do not already exist, for selecting and editing readers letters, with 
balance, or diversity, and tenor as the key defining characteristics. This will necessarily 

 20



reposition the pages as rich debating forums and add to strengthen the newspapers’ 
flavour. 
 
2) Reporting Violence 
There is no doubt that during the presidential election campaign, there has been 
violence, intimidation and coercion, in many points of the country. However, what was 
not clear was the level of violence, intimidation and coercion. And, of course, who were 
the true perpetrators.  
 
This is because reporting of violence by the main dailies, specially the tit-for-tat Harare 
duellists, The Herald and The Daily News, toed party political lines. The Herald apportioned 
shame to the opposition MDC supporters, likewise The Daily News to the ruling ZANU-
PF party supporters.  
 
It is not clear how many people were killed as a result of political violence since 
campaigns started. The Herald always quoted the police figure, which is 14, while The 
Daily News quoted NGO’s figure, which is 30.  
 
There was a very disagreeable tendency by the two Harare papers of putting a party label 
to most of the crime stories they carried during the campaign period. So a normal thug 
would go with the label “a MDC thug” or “a ZANU-PF thug”, depending in which paper 
the story was carried.  
 
Besides, The Herald and The Daily News seemed to think that it was possible to write 
anything about perpetrators of political violence, as long as it was prefaced by the word 
“alleged”.  
 
Respect for basic rules of proximity and reliance on official sources also seemed to 
depend on the papers’ political affiliations. For example, on March 1st, The Herald 
carried a story with the following headline: Defacing buildings lands 38 in trouble. The story 
originated from a police press conference in Harare during which the police briefed that 
they had arrested 38 MDC supporters and recovered scores of paint aerosols that were 
suspected to have been used to deface Harare buildings.  
 
In its 1st March issue, The Daily News did not carry this Harare story. Instead, it 
published a story from Chirumanzu where rowdy ZANU-PF supporters, according to 
the paper, beat up schoolteachers. Why did the Daily News ignore the Harare story, 
bearing on a case of un-civic behaviour? Certainly because perpetrators were MDC 
youth. Likewise The Herald ignored the Chirumanzu story because the “rowdy youth” were 
ZANU-PF supporters. 
 

 21



Most of the political violence stories carried by the two papers during the campaign 
period had mysterious or partisan sources. A good example is the story headlined Police 
raid MDC Mutare offices, seize property, in the March 4th issue of The Daily News. The 
paper went on to report that property seized included 210 kilo bags of maize-meal 
meant to feed 8,000 people displaced by political violence.  
 
The source of the story was an MDC official in the area. No other independent sources 
were quoted in the story, no eyewitness, not even an indication that police were 
contacted to confirm or deny the report.  
 
The Herald in its February 13th issue wrote: “The Opposition MDC has been linked to several 
crimes recently, particularly politically motivated violence”. There was no evidence to support this 
assertion. The State-owned media quoted only the police. And yet it is such a damaging 
report for the MDC.  
 
There was also a disturbing tendency displayed by the two papers not to publish follow-
ups on the political violence stories they wrote. The policy seemed to be: a big political 
violence story today, but tomorrow, the whole and next week, not a single paragraph as 
way of follow-up, not even to say if the allegedly beaten or tortured person has 
recovered. 
 
3) Reporting on Election Observers 
Media reporting on foreign election observer missions were skewed along party political 
lines.  
 
This trend started long before our mission’s arrival in Zimbabwe, increasing after 
government’s refusal to accredit Pierre Schori, the head of the European Union election 
observers team.  
 
Referring to Schori’s expulsion saga, The Herald’s editorial, in its February 13th issue, 
accused the EU of being a big bully. In its February 15th issue, The Herald went on to 
quote foreign organisations sympathetic to the ZANU-PF position and came up with 
stories headlined ACP slams European Union stance and Hands off Zim. 
 
Obviously, these organisations were carefully selected; preference given, in The Herald, to 
those sympathetic to ZANU-PF. An impartial newspaper, even one having endorsed a 
candidate, would have balanced the story by also publishing different viewpoints, from 
other foreign organisations.  
 
The Daily News was no better. Capitalising on the Schori saga to help MDC gain more 
support, it reported in its February 13th issue: “The contribution of foreign observers to making 
the election free and fair is likely to be marginal at best”. 

 22



 
Again the two papers could ill-afford to erode their credibility at such critical time, by 
misrepresenting foreign observers’ comments made during the campaign period. Here 
are a few examples:  
 
The Herald, in its February 13th issue, reported that South Africa was “happy with the 
progress Zimbabwe has made so far in preparations for the forthcoming presidential elections”. It 
quoted the named South African government officials who had come specifically to 
assess the Zimbabwean government’s preparations.  
 
However, the next day, The Daily News claimed that the head of the South African 
election observer team had denied The Herald’s story. His quote, however, would suggest 
that The Daily News had misled him over who had made the comments. “We couldn’t have 
said that. We haven’t said anything in that regard. Whatever the information is in that story, it is a 
distortion”.  
 
Another example is that of Kaire Mbuende, head of the Namibian Observers Mission. 
On February 28th, The Herald quoted Mbuende saying that “the level of violence was being 
exaggerated by the Independent Press” and that “conditions prevailed for a peaceful election”. 
 
Although Mbuende spoke in a Press Conference, The Daily News ignored the story as it 
was out of line with what MDC propagated, but in their next issue, on March 1st, they 
came up with a Front Page lead story headlined: Terror Spread. In that story, they quoted 
MDC dismissing Mbuende remarks as “most unfortunate and uncalled for”.  
 
From that day, The Daily News began publishing a series of stories, articles, letters and, 
even, an Editorial, attacking Mbuende. The last was a news story published on the 
second day of polling, on March 10th, with an opinionated headline reading Kaire 
Mbuende delivers another election shocker. That was after Mbuende had told journalists that 
polling on the first day had gone smoothly as far as violence was concerned.  
 
Another foreign observer who fell victim to Zimbabwe’s heavily polarised media is 
Abdulsalami Abubakar, head of the Commonwealth Observer Group. In its March 13th 
issue, The Herald picked a Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) story quoting 
Abubakar as having said that “conditions prevailed for a free and fair election”. The Daily News 
did not pick the item but, in their next issue, on March 4th, carried an editorial attacking 
Abubakar for the statement. Besides favouring disaffection for the Commonwealth and 
casting aspersions on its relevance in Zimbabwe (“Is the Commonwealth, as it stands today, of 
any real value to the ordinary people if it so readily accommodates such excess of human rights abuse by 
those in power”), this editorial suggested corrupt practices, providing grounds for being 
accused of libel (“Zimbabwe has opened its cheque-book in seeking the assistance of lobbyist and 
consultancy firms among them Cohen and Woods from the United States of America, and Dickens and 

 23



Madson from Canada. The conduct of some of the election observers would seem to suggest Zimbabwe 
has more lobbyist than it has publicly declared”). This editorial was headlined: “Abubakar has 
become an accomplice in violence”.  
 
Although Abubakar, on March 5th, issued a statement saying he was misquoted by ZBC, 
neither The Herald nor The Daily News carried the clarification. The Zimbabwe Independent, 
which didn’t publish the item, was the only paper which carried Abubakar’s correction.  
 
In view of the fact that Foreign Observers Missions in Zimbabwe were to report on 
whether the election was free and fair, the behaviour of the press towards comments 
made by them was unprofessional and undesirable.  
 
4) Being consistent with one’s declared values 
In many countries, State-owned media, or so-called privately owned media relying solely 
on Governmental advertising, have often gone beyond the pale as regards character 
assassination, distortion of facts or even fictitious stories. Even when they still count on 
their sales to sustain their operations, they are not really accountable to buyers/readers;  
Government funding A or siphoning off large chunks of State publicity budget B 
accounting for a large part on the revenue side in their balance sheet. To the extent that 
they are not, primarily, business concerns lobbying instruments, privately owned media 
also rely on their sales to break even, the more so to cash in profit and resources for 
reinvestment and quality enhancement. These papers are strongly accountable to their 
readers, along the terms of a service contract to provide readers with verifiable facts, fair 
comments on matters of public interest and just on time free after-sales service if the 
commodity delivered proves to be defective. We mean i) checked and counter-checked 
information; ii) op-ed pieces whose submissions need not be infallible views but whose 
intent cannot fail to try convince rather than demonise and iii) an unreserved right of 
reply to any bona fide aggrieved party. This is not even an idealistic and ethical definition 
of independent journalism, it is merely its sound commercial grounding. We regret to say 
that we failed to note this customer-oriented corporate culture in various titles of the so-
called Independent Zimbabwean press. Of course, the same objectives could also be 
justified on ethical grounds.  
 
However, even if ethics were to be placed on the back burner in view of a political 
agenda superseding, as a matter of life or death, every other consideration, one may be 
tempted to say that the messenger should not vitiate the message. MDC stood for a so 
called “victory of good on evil”, it denounced violations of human rights and the use of 
violence, it claimed that it wanted the world to know the whole truth about Zimbabwe. 
While foregoing its independence and impartiality in view of defending such lofty 
declared political ideals, the private press in Zimbabwe might well have failed to honour 
these same ideals in its daily practice. The two examples below may be enough to 
illustrate what we mean. 

 24



Intrusion in privacy or harassment in pain 
Following street rumours that the vice-President of Zimbabwe had passed away, The 
Daily News carried, on 1st March, a short Front Page item headlined: Muzenda suffers 
stroke, with the unidentifiable by-line Staff Reporter and relying on anonymous sources.   
 
The article read as follows:  
 

Vice-President Simon Muzenda, 79, has apparently suffered a stroke which has damaged his 
brain. Sources said Muzenda is confined to his rural home in Zvavahera, Gutu, where he is 
being attended to round-the-clock by a team of physiotherapists.  
 
“He is always being shuttled between his two homes and the President has reportedly given an 
instruction that he is to be taken wherever he wants”, one source said.  
Because of the partial damage to his brain, the doctors had given strict instructions for him not to 
speak to the public, the sources said.  
 
It could not be established last night when Muzenda suffered the stroke, but he has rarely 
appeared in the public in the last month.  

 
At simple face value, this article calls for some comments.  
 
a) Indeed public figures, paid by tax-payers money, cannot get away with questionable 
behaviour on the exclusive assumption that it pertains to their private life. True also that, 
in a democracy, a public figure is accountable to voters, inter alia as regards ability to 
execute one’s function. Nevertheless, when sources appear so flimsy, one wonders if 
such an article is really warranted by public interest. 
 
b) We shall refrain from being too severe on that sub’s absent-mindedness that allowed, 
in the same article, “confined to his rural home” and “shuttled between his two homes - taken 
wherever he wants”.  
 
c) Two mentions of “brain damage”, with all the degradation it connotes, appears a 
violation of human rights.  
 
d) The fact that Mr Muzenda “rarely appeared in public in the last month” seems to be the 
only verifiable element in this story.  
 
The next day, The Herald carried a Front Page picture showing Mr Muzenda, by 
President Mugabe’s side, the caption saying the picture was taken the previous day, at a 
public rally.  
 

 25



e) If The Daily News information was unfounded, the picture in The Herald was a 
resounding slap in the face for the MDC supporting daily. 
 
f) If The Daily News information was founded, its story imposed on a sick man a cruel 
and demanding spin doctoring session.  
 
e) To be fair to all parties, we need to say that we were not in a position to check with a 
reliable eye-witness whether Mr Muzenda was effectively present on this platform or 
whether The Herald published an older photograph.  
 

 
Abusive concoction based on out of context statement 

 
On 3rd March, the Sunday weekly The Standard, carried a Front Page leading story 
headlined: Swiss to hold chief’s $23b 
 
Carrying Trevor Muhonde’s by-line, that article’s intro and first paragraph read as 
follows:  
 
President Mugabe and his top lieutenants stand to lose over £ 55 million ($ 4,56 billion or $ 22,8 
billion at the parallel market rate), stashed in Swiss bank accounts if Zanu PF cheats its way to victory 
in next weeks presidential election.  
 
A senior Swiss government official told The Standard on Friday that his country had decided to join 
the 14-Member (Sic) European Union and the United States in taking decisive action against the 
Mugabe regime for crimes against humanity.  
 
The article goes on to quote a Swiss official, unidentified but well placed enough to be 
apprised of Cabinet’s discussions, that source reported to have said that the Swiss 
Cabinet had “agreed it would be appropriate to impose sanctions after the polls as a way of dealing 
with Mugabe and Zanu PF who are sure to rig the elections and cling on to power.”  The source also 
said that “the meeting resolved that the outcome of the elections will determine their decision on 
Zimbabwe.” 
 
Further in the article, Trevor Muhonde quotes a named identified Swiss Foreign ministry 
spokesperson, Daniela Stoffel-Fatzer, the latter reported to have said that her 
government was, in The Standard’s own words, poised to swoop on accounts held by Mugabe and 
his officials, and that last week’s decision would have to be ratified by Parliament.  
 
Further on, The Standard quotes, in italic and between inverted commas, a non-committal 
verbatim Trevor Muhonde attributes to Ms Stoffel-Fatzer: “The decision on whether to block 

 26



bank accounts, impose trade restrictions and ban travel by Zimbabweans officials would have to be 
taken by the federal cabinet”.  
 
Editorialising in a news story, the journalist finally concludes his article as follows: 
 

Revelations of the billions that Zanu PF leaders have stored in Switzerland come at a time when 
the country is facing an acute food shortage, with the government barely able to import enough 
grain to feed the nation. It also comes against an acute shortage of foreign currency which has seen 
national reserves run dry.  

 
At face value, this article, calls for some comments: 
 
a) If it were intentionally meant to be propaganda, the author showed real mastery in the 
art of masquerading fictions to grant them a fake certificate of origin: i) the more 
propagandist part of the story is attributed to an unidentified Swiss official source but ii) 
an identified and traceable Swiss official source is called upon to stand by its unidentified 
hypothetic colleague even if iii) the verbatim attributed to Ms Stoffel-Fatzer may well 
have been a bona fide reply to an innocuously posed question such as “Does the Swiss 
administration consider taking measures comparable to those taken by the European Union ?” If 
journalists can recognise such tricks of the trade, supposing our assumption is 
sustainable, lay readers rarely make out how and when they are taken for a ride.  
 
b) We have not been able to ascertain whether there had been previous documented 
evidence about Mugabe’s alleged accounts in Swiss banks and, more significant yet, Mr 
Mugabe’s standing balance on these accounts. If these informations had never been 
established, we would deem Trevor Muhende’s conclusive remarks absolutely 
unwarranted, the journalist breaking the story himself commenting on his own 
undocumented testimony, if not unfounded assertions. 
 
The next day, The Herald tendered a reply and a denial to The Standard’s story. The 
governmental paper simply published an Agence France Presse (AFP) report, filed in 
Bern, that read as follows:  
 

The Swiss authorities have denied a report in the Sunday Standard newspaper, which said Bern 
was prepared to block US $ 82,5 million in deposits allegedly belonging to President Mugabe 
and his aides after Zimbabwe’s presidential election.  
 
Ruedi Christen, a spokesman for the Swiss foreign ministry said: “That’s completely wrong”.  
He said the Federal Council (cabinet) would decide after the presidential election if, when and 
how it wants to take a stand on sanctions.  
 
“We will think about it, evaluate the situation and then the cabinet will decide,” Christen said. 

 27



The Sunday Standard newspaper has quoted another Swiss foreign ministry official saying 
Switzerland had decided to block US $ 82,5 million deposited in Swiss banks allegedly 
belonging to President Mugabe and his aides. 
President Mugabe has repeatedly said that he does not have any money or asset in foreign 
countries.  

 
A mere phone call to one of our newsrooms allowed us to confirm that the piece 
published in The Standard was a bona fide AFP report, dated Sunday 4th March, 12 
GMT, ref: 120 DAB 120 4 18297 CHE AFP UR 46.  
 
In its Sunday 11th March issue, the next after its story had been proved wrong, The 
Standard carried no apology to its readers for having misled them. Neither did it stand by 
it’s previous week story, in what could have been expected as an urgently required self-
defence bid to uphold The Standard’s and Trevor Muhonde’s credibility and professional 
integrity.  
 
In its Sunday 11th March issue, one week after it unapologized for concoction, The 
Standard wrote, in its editorial, that voting for Robert Mugabe meant choosing “corruption, 
- lawlessness, a government which refuses to be accountable in any way”. On the other hand, 
according to this leader, voting for Morgan Tsvangirai, which the paper called upon his 
readers to do, meant voting for “the rule of law [and] being a respected member of the world 
community”. 
 
We only wish that The Standard may shun away from the degraded standards it pins upon 
Mugabe and emulate the high standards it attributes to Tsvangirai. 
 
 
5) The race issue 
Reference to the race of origin or colour of persons should be avoided in the media, 
except in special circumstances where such reference is necessary for providing clarity or 
relevant information.  
 
The press in Zimbabwe veered from this principle from time to time. Given the 
historical racial sensitivities in this country, the press showed disregard for the dangerous 
potential such reports can have in creating disharmony.  
 
The Sunday Mail was particularly guilty of this type of indiscretion. It carried several items 
like: White farmers caught using radio transmitters and Mutare white man buys all Herald copies in 
town. 
 
The Herald carried again: South African whites infiltrate country and White opposition supporters 
embark on door to door exercise. 

 28



 
More than that, The Herald’s editorial of March 12th is headlined Whites actions despicable. 
The opening paragraph of that editorial reads: “White people in Zimbabwe went for broke 
during the presidential election as they pushed for an unlikely MDC victory.” 
 
By singling out whites as attempting to bribe voters with food, money and transportation, 
the paper may have been suggesting that this was an exclusively ethnic pursuit on 
election day; or that whites should not have the right to exercise their choice as freely as 
any other Zimbabwean citizen.  
 
6) Inflammatory language in headlines 
The use of inflammatory language both in headlines and in texts should be avoided at all 
times but particularly in a political season.   
 
This principle was followed more in the breach than in the observance during the days 
leading up to the Zimbabwe March 2002 elections.  The daily papers’ front pages 
screamed works like Assassination Plot or Military offensive or Poll fraud or Bid to rig elections 
or Treason.  
 
Predictably, the headlines about the alleged assassination plot and the alleged high 
treason and the alleged military offensive were to be found in The Herald and The 
Chronicle, supporting Zanu PF political rhetoric; while the headlines about Fraudulent polls 
and Rigged elections emanated from the pro-MDC Daily News.  
 
Headlines by themselves, if justified by supporting facts in the text of a story, can be 
strong or sensational or alarming, once they are fair. But, for the most part, the headlines 
referred to did not contain the substratum of facts needed to justify the size or type of 
headline or, indeed, front page placement.  
 
Two examples:  
 

In Chronicle, March 7th: 
 

Headline carried: Major military offensive 
 
This page 1 lead story is based on reports from “highly placed sources in London and 
Washington” and is constructed on a suggestion that these governments are “allegedly setting 
the stage for a major military offensive” against the Zimbabwe government. If ever it should be 
carried, an allegation as flimsy as this should not be carried under a screaming headline 
like the one used.  
  

 29



In any situation, such an article would be condemnable. It was still more disturbing since 
it played on supposed Matebeland secessionist tendencies, a question carrying much 
emotion since the trouble of the 80’s.  
 

In the Daily News, March 5th 
 

Headline carried: Bid to rig election 
 
This was another page 1 lead story, and the headline derived its strong assertion from 
the fact that several members of the Zimbabwe Republic Force and the Zimbabwe 
National Army cast their votes several days ahead of the March 9th and 10th poll.  The 
newspaper came to a wrong conclusion based on ignorance, since it did not understand 
that it is an internationally accepted practice for the disciplined force to cast postal 
ballots.  
 
7) Contradictory stories 
Newspapers do the reputation of journalism no good when they go out of their way to 
give political embellishment to simple facts. More so in an election than at any time, a 
newspaper should strive to abide by the truth, at all times. One simple example should 
be enough to illustrate how two warring Zimbabwean newspapers can confuse readers, 
their mutual contradiction leading to a loss of credibility for both. It relates to a 
cancelled political rally by the MDC.  
 
The Herald reported the day after the MDC had cancelled a rally that “poor attendance forced 
the MDC to cancel a rally in Marondera, yesterday where opposition party leader Morgan Tsvangirai 
was supposed to be the main speaker. Mr Tsvangirai was greeted by less that 200 people, most of whom 
had travelled from Harare” 
 
For a paper that failed to cover speeches at MDC rallies throughout the campaign, this 
article was equivalent to a deliberate misuse of the profession to cast a slur on a political 
opponent.  
 
The same day, The Daily News tried to excuse the cancelled meeting by saying “the MDC 
yesterday called off a presidential campaign rally in Marondera after reports that ZANU-PF supporters 
planned to ambush Morgan Tsvangirai convoy. There was also widespread intimidation of supporters of 
the opposition party” 
 
The positive aspect of The Daily News coverage was than it obtained a statement from 
MDC national chairman, Isaac Matongo.  
 
 
 

 30



8) Political cartoons 
One feature of a good newspaper is its political cartoons.  Zimbabwe newspapers have a 
very high standards of political cartooning.  
 
Unfortunately the gist of every cartoon in Zimbabwe follows a predictable editorial line, 
but the quality of the drawings and the cleverness of the themes are of international 
standards.  
 
Had the papers been able to feature cartoons that captured the essence of political 
developments, without regard for partisan fall-outs, the would have reached an even 
higher level of independent and impartial recognition.  
 
 
9) Political advertising 
The two major parties which contested the election resorted, almost exclusively, to print 
advertising to sell their messages. It would surprise no one that The Daily News, The 
Standard and Zimbabwe Independent obtained the almost exclusive benefit of MDC spend; 
while The Herald and Chronicle benefited similarly from ZANU-PF. 
 
Only one paper, Zimbabwe Mirror weekly, carried advertorials from the two sides. Though 
owned and edited by an overt supporter of ZANU-PF, this weekly had a readers’ corner 
which showed balance, with letters from both parties’ supporters. This needs to be 
commended.  
 
We were surprised by the persistence and the lower level of negative advertising of 
ZANU-PF that indulged in character assassination, racism and vilification of adversaries, 
even non-political persons such as Bishop Ncube which they considered opposed to 
their schemes.  
 
On the other hand, MDC’s advertorials were almost always decent, very creative and 
focused on solutions rather than denigration.  
 
10) Editorials 
a) An editorial’s main objective is to convince readers about the validity of a point. The 
ideas supported and the writer’s conclusion may not be agreeable to readers but the 
exercise’s integrity holds to i) its manifest intention to promote public interest and ii) its 
rigorous conceptual deployment.  
 
b) Very often honest editorials follow a single line of thought, trying to drive home their 
basic assumption, point after point. When an editorial addresses complex issues, it 
obtains better recognition when it is also capable, while remaining focused on its 

 31



intellectual objective, to consider conflicting opinions. When the focus is political, 
independent newspapers cannot afford to appear overtly partisan.  
 
c) During our mission in Zimbabwe, we were rarely given the opportunity to read an 
editorial that confronted the two sides of any issue before opting for the side privileged 
by the writer. In various countries, while placing fairness high on their agenda, some 
quality newspapers do not try to hide their political preference. It has been a long 
tradition, now, in the UK, for highly respectable newspapers to favour one political 
party. In the US, some newspapers sometimes choose to endorse a candidate running 
for office. However, even when a paper declares its political colour, it is at risk of losing 
its intellectual prestige if its editorials are content with being partisan pamphlets. Quite 
unfortunately, most editorial carried in the Zimbabwean press during the run up to the 
presidential elections were almost exclusively vote-catching devices, under the cloak of 
an intellectual exercise.  
 
d) It may shame a press that claims to be independent (from whom?) to note that one of 
the best editorials we came across during the last days of the recent electoral campaign 
was carried in the State-owned Herald, a paper that has very little latitude to depart from 
ZANU-PF rhetoric.  
 
e) In its March 5th issue, The Herald carried an editorial headlined City residents set a 
fine example. Commenting on the fact that, the previous Sunday, the two main 
contending parties had held rallies at locations very near from one another, but yet with 
no violence reported, the writer goes on to conclude: “Thousands of people, who all feel 
very strongly indeed about the righteousness of their causes, and who all reject 
vehemently the policies of their opponents, managed to co-exist and campaign 
peacefully”. Coming right after this quoted paragraph, the editorial’s punch line is 
extremely encouraging: “They did more. They set us all an example”. 
 
f) Our team met The Herald’s Editor-in-Chief, Pikirayi Deketeke, that same day. We 
commended the editorial we had just read. Mr Deketeke had the following reply: 
“Yesterday, during our news conference, we felt that we had reached the time to begin 
the process of healing”. That could be an ideal to be shared by all Zimbawean editors. 
Unfortunately, however, in the next days, The Herald resorted again to the process of 
hurting and wounding what will now need to be healed.  
 

 32



 
Appendix B 

 
In this Appendix, we simply put on record some excerpts from our daily reports on our 
morning sessions’ discussions. This will provide some further indication on unacceptable 
practices which have not been extensively commented in our report. Besides, the candid 
character of our first remarks will indicate how we first perceived our material, before 
reaching the more reflexive conclusion laid down in the body of our report.  
 
To preserve the conditions of confidentiality that favoured such a friendly rapport 
between our four Team Members, based on trust and mutual esteem, we have chosen to 
identify each of the contributors by a letter, rather than by name.  
 

Saturday 2nd March session 
 
 
Team Member X: I noticed that both papers reported international stories and twisted them to their 
own agenda. In The Herald, it was the Commonwealth and, in The Daily News, the Washington 
story about the US government denouncing the oppressive campaign of the government of Zimbabwe. No 
by-line.  
All the politically tainted stories are by-lined “Herald Reporter”, which means nothing.  
 
Team Member W: This brings me to the letters to the editor forum, they don’t appear with the full 
name. 
 
Team Member X: Both papers carry reports of violence, The Daily News carries a Front Page 
picture of a MDC supporter who was beaten up but makes no reports to the 16 Zanu supporters 
reported by The Herald of having been beaten up. Nothing in The Daily News about the incident 
reported in The Herald, which seems to be true. Selective use of violent incidents is very 
dangerous, it serves to further inflame the partisan feelings.   
 
Team Member W: I’m still on the letters to the editor page. Most papers carry six letters. In The 
Daily News, there’s one story which is not about the election. The others talk about the elections, being 
pro MDC. While The Herald, carries six letters but with only one political.  
 
We all note that the absence of articles on societal issues is quite disquieting.  
 
Team Member Z: I’ve devoted most of my reading time today to the Zimbawe Mirror weekly and 
I must say that I found their approach extremely encouraging. This is the only paper that carries 
commercials for both Mugabe and Tsvangirai. Their readers corner, too, carries letters from supporters on 
both sides. This willingness to show the two sides of the story is also displayed in their leading news 

 33



items. With some better subbing, especially for headlines, right from the Front Page, the balance could be 
clearly apparent.  
 
Their leading story, today, can be considered as a three-in-one compounded story: Third Force; illegal 
Zanu PF uniforms; Tsvangirai list of Zanu PF torture camps.  
 
One is surprised by the fact that the headline reads: Third force implicated in election violence while, in 
the article, the police spokes-person explicitly says: “I cannot exactly say that there is a third 
force “. It may also have helped to defuse polarisation, tension and distrust in disciplined forces (or 
feeling that they can be taken for granted) if they had chosen to highlight the following police statement:  
“There is a group of people not associated with the MDC or Zanu PF causing mayhem 
in the country”.  
 
One can regret the wording “Anglo-Saxon dominions” to designate Australia, New-Zealand and 
Canada. In the present context in Zimbabwe, this once more puts the premium on considerations of race.  
 
Articles like Where are the other Presidential candidates? page 6, and A backdrop to the 
presidential contest, page 8, honour Op-Ed writing.    
 

 
 

Monday 4th March session (Sunday and Monday Papers) 
 
We thought the Sunday Mail’s lead story was otherwise a good story; however it was 
flawed by editorialising in the middle of it. We also thought that the second story on the 
front page, the grain story, was clearly concocted: no sources, clearly sensational, about 
the 19,000 tonnes of wheat.  
 
We thought that, overall, the Front Page represented propaganda, in view of the 
Elections. With four stories: one giving Zimbabwe diplomatic acclaim, international 
credit to what Zimbabwe was doing. Next story addressed without any foundation. 
Third story speculated on the break up of the MDC. We also noticed that there were 
four pictures of Mugabe in the news pages and only one of Tsvangirai, and that in  a 
story where he admits failure.  
 
About The Standard: We did not think it was a credible story, because he quoted a figure 
but could not say where the figure came from. And the person who was quoted in the 
story was just being used in a clever way to verify her authenticity but never confirmed 
anything about money.  
 

Monday 4th March session 
 

 34



About The Herald: The lead story was a fair presentation of the Zanu meeting we 
attended but it followed the political directorate’s desire to harp on the UK and 
Tsvangirai, whereas the speech content about farming, food was secondary, while we 
think they were relevant for the people of Zimbabwe. We thought that this story was far 
too long and it concentrated exclusively on the president’s speech. Nothing about the 
crowd, the entertainment, etc.  
 
Also on page 1: a story about Indigenous Business and it quoted the fact that 5,000 had 
endorsed government’s land programme. There were not 5,000 people at a meeting held 
indoors, in an hotel’s conference room.  
 
There was no item at all referring to the previous day’s MDC rally. 
 
About Daily News: Lead story was based on a fabricated foundation created by another 
newspaper, some other elements based a third newspaper, the UK Telegraph, while never 
saying what was the Telegraph’s source.  
 
The news also revealed its nakedness in that story when it said, in paragraph 12, that The 
Telegraph investigation benefited from help by the MDC.  
 
Newspapers are also meant to avert rumour-mongering. Here, it seems, that newspapers 
feed on rumours, more fuel the rumour industry.  
 
On page 2, they carried a report of the MDC meeting, inadequately covered in our view, 
but with overstated numbers (doubled according to our assessment after attending that 
same rally).  
 
We give them credit however for carrying a report on the Zanu PF rally, but there were 
too glaring pieces of evidence shown by it. They referred to the Zanu rallies as low key 
and they suggested that there were 200 cops at the rally in Chitungwisa (which we 
attended). Which, here again, seems to have been doubled.  
 
We have strong reservations vis-a-vis a practice, common in papers from both sides, 
suggesting that political opponents are expected to leave politics or, worse, flee the 
country. This denotes a bad perception of the need for dissent within a democracy. And, 
in the case of the MDC papers, this does not even fall in line with Mr Tsvangirai 
statements about a Justice/Truth/Reconciliation commission.  
 

Tuesday 5th March session 
 
Team Member Z: The last Front Page story in The Herald is largely based on the ZBC so called 
investigative document broadcast on the 3rd March.  

 35



We can note that, according to The Herald’s submission, MDC legislator Job Sikhala said he would 
“rush to the Daily News to defend himself “. We’re more familiar with eventually harassed 
parties advising a reporter to contact their solicitor.  
 
The Herald goes on to score an own-goal when it casts aspersions on the Central Intelligence Office’s 
procedures when it mentions “forged CIO letters illegally obtained to tarnish the image of 
another MDC legislator “. The paper also admits that a Zanu PF supporter bought air-tickets for 
the two MDC legislators. This said in such a casual, matter of fact way, we can wonder whether The 
Herald condones horse-trading.   
 
Building on another media outlet’s assumptions, The Herald notes that “the conversation was 
audio-taped and played on ZBC”, as if we could also support kiss-and-tell sources. The allegation 
about the two MDC legislators being prepared to unlawfully appropriate themselves of 2 million Zim 
Dollar each, needs to be substantiated, lest it provides clear evidence for libel.  
 
Willingly or unwillingly some stories carried in The Herald bear testimony to the abnormality of the 
present day situation in Zimbabwe. We read that a police spokesman makes political statements : “The 
MDC masquerades itself as the rule of law and maintenance of law and order”; we also 
read that diplomats in this country go much beyond the expected reserve, the Spanish Ambassador being 
reported to have said: “ It’s totally ridiculous that foreign diplomats can’t meet with political 
leaders of a country”. In a second article mentioning Job Shikala, we learn that he has been released 
before plea, after he “had been on remand since last year”. We still need to know since when he 
was on remand but, the way it is written, the article allows us to think that he had been in police custody 
since at least 63 days. What is the maximum duration of remand according to law ? Was there any 
previous attempt to bail him out ? If yes, why was bail denied ?  
 
The Daily News leading story, about disciplined forces pre-polling day vote could have been excellent if 
1) they had mentioned the provisions of the law regarding disciplined forces votes; 2) the Electoral 
Supervisory commission had been quizzed about this practice and 3) asked what precautionary measures 
are being taken.  
 
The Daily News editorial column may provoke disaffection for the Commonwealth and its observers 
on the ground over here. Besides, encouraging people to think that they’re alone, without foreign support, 
may inflame certain passions. 
 
Team Member X:  About The Herald, I felt that today’s issue showed a little more balance than 
most recent editions. The report from CHOGM, except for the fifth paragraph, on the front page, was 
balanced. The assertion in the fifth paragraph that Tony Blair intended to enthrone his surrogate by the 
back door was unfortunate, in an otherwise good story. I also liked the tenor of the lead story: Land 
core of crisis, which addresses the most poignant, in my view, election issue.  
 

 36



The story at the bottom of the page concerning the assassination plot continues to concern me, since 
nothing gives credence to such. I think the paper is feeding on emotion, even though the story is based on a 
television report.  
Some of the other stories impress me: on page 2, the Church organisation calling for peaceful elections.  
 
I have a difficulty with their continued attempt to play up cancelled MDC meeting, in spite of the fact 
that there is clear intimidation of the MDC. The use of the word “plot” in the headline makes it appear 
strange. Their political bias continues in paragraph 5, “the rally cancelled after the MDC realised 
it would not drum up enough members”. Then the constant mention of “white commercial 
farmers”.  
 
The top story on page 4 is a good story, a very encouraging one, about Code of Conduct. But the bias of 
The Herald (fifth paragraph again) is shown by NAGG coming before MDC in the list. Speaks 
volumes.  
  
Team Member W: Job Shikala story: contradictory story. Legislators planning to defect from MDC 
while, in the same story, we are told that they are plotting something against Mugabe. Page 2 in The 
Herald: Diplomats story should have reached front page.  
 
Team Member X: I would like to commend The Herald’s editorial, balanced, breaking new ground 
in Zimbabwe’s journalism.  
 

Wednesday 6th March session 
 
Team Member X: Lead story in The Herald is very weak. In page 2, feel secured : cholera under 
control, new ambulances. Adding all those together, the message is : look here guys in Harare, you’re 
being well cared for. Clever journalism but partisan demarche transparent.  
 
Team Member Y: still mentioning the so called MDC Plot as if it was a de facto reality. People are 
also called all sorts of names. 
In The Daily News: mention of tribal consideration, concerning Air Marshall Shiri.  
 

Friday 8th March - Final session on Campaign 
 
Team Member Y: I found a media environment that is split in half, both not making apologies 
about the individual stand taken. There’s no middle ground at all. Very little evidence of principles of 
basic journalism. Verification, identification of sources. Easy to manipulate. Confusing the readers 
rather than informing.  
 
Team Member X: For these people, both in journalism and in civil society, their lives, their 
livelihoods, their families and their freedom are at stake. If I were running this newspaper, how would I 

 37



behave. Cannot say. Considering that Mugabe will be there for the next six years, this takes you beyond 
the brink.  
 
Team Member Y: How do you appreciate the concept of objectivity when you’ve gone that far. 
 
Team Member X: if I want to set up an independent newspaper in Harare, what are the options for 
me. If I’m independent, will the anti-Mugabe or pro-Mugabe advertisers support me ? It’s extremely 
complex.  
The Daily News, nevertheless is in a good position, to build something new.   

 38



 
 

Appendix C 
 
The present Appendix intends to provide some summary information on the press in 
Zimbabwe and, more specially, on the papers we monitored during our mission.  
Newspaper History in Zimbabwe 
 

Historical reminder 
 
The historical data here below is borrowed from Dancing out of Tune, a history of the media in 
Zimbabwe, by Richard Saunders, © Richard Saunders, 1999.  
 
In 1891, Cecil Rhodes’ British South Africa Company offered a monopoly to print 
newspapers to the Argus Printing and Publishing Company of South Africa to print 
newspapers in the newly founded colony that would ultimately become Zimbabwe. That 
the year after the Pioneer Column had arrived in what is today Harare, in September 
1890.  
 
The Rhodesia Herald was launched in 1892, soon joined by The Bulawayo Chronicle and other 
publications.  
 
In 1926, Argus set up the Rhodesian Printing and Publishing Company (RPP) as their 
local subsidiary.  
 
When some other competitors tried to tap a share of the market, due to its South 
African connections, RPP benefited from various advantages to consolidate its position, 
inter alia easy direct telegraphic connections with Europe. This  exclusive access to world 
news was a tremendous asset for papers targeting essentially the ethnic-European 
community, with little concern for issues relevant to the colonized African population.  
 
In the 1930s, a small number of magazines and newspapers were launched to address 
local African interests. In 1931, RPP created The Native Mirror in Bulawayo, later 
renamed Bantu Mirror. Even if The Native Mirror targeted educated Africans, it was owned 
and run Europeans, especially as regards senior editors and management. The news 
hierarchy, perspective and content went along the lines of the colonial establishment.  
 
After the Second World War, Rhodesia experiencing an accelerated economic growth, 
social relationships were modified and an African elite began to voice out its various 
claims.  
 

 39



The African Daily News was created in 1956, owned by the European African Newspapers 
Company but providing an important space for the reporting, discussion and debate of 
issues related to African nationalism in the late 1950s. Another important publication 
was African Parade which claimed to be “the only newspaper in Southern Africa edited and 
printed by Africans for Africans”.  
 
As from the mid-50s, some young nationalist leader took on to journalism, men like 
Willie Musarurwa and Nathan Shumuyarira going on to reach editorial positions in 
publications like African Parade, Shumuyarira destined to become independent Zimbabwe 
first Minister of Information.  
 
In 1960, a Law and Order (Maintenance) Act (LOMA) was passed. It allowed 
government to ban publications or other media for printing or otherwise communicating 
information likely to cause “fear, alarm or despondency” concerning the government of 
the country. Under LOMA, several local publications were permanently banned and 
journalists were arrested, detained or deported.  
 
Government pressure on freedom of the press took a turn for the worse in December 
1962 when the Rhodesian Front (RF) was elected to power. This government defended 
its severe control on the media by arguing it was necessary to maintain “Western Christian 
civilization” and defeat “communist terrorism and white liberals”. 
 
In 1964, the RF used LOMA to ban The African Daily News. The excuse was that the 
paper had reported on political disturbances and police brutality in the townships of 
Harare, and had brought the government and the police into disrepute. In the 
succeeding years quite a few other nationalist newspapers.  
 
After Ian Smith’s Rhodesia’s November 1965 unilateral declaration of independence 
(UDI) from Britain, a Emergency Powers (Censorship of Publications) Order was 
decreed, allowing government agents to read and approve copies of newspapers before 
publication.  
 
By 1968, the UDI government was sufficiently confident of the loyalty of the RPP 
papers to lift formal state censorship. The only dissenting voice was that of Moto, the 
catholic supported newspaper. It regularly published reports and comments critical of 
the government and the escalating liberation war. After a series of warnings and 
temporary bannings, including the deportation of its editor, Fr Michael Traber, in 1970, 
Moto was permanently banned in November 1974.  
 
As from 1976, foreign journalists were made to apply for residence and work permits to 
work in Rhodesia. This allowed for easy control and deportation of undesirable 
reporters.  

 40



 
After independence in 1980, the RPP chain was renamed Zimbabwe Newspapers 
Limited Ñ Zimpapers. However, in this new country ruled by African nationalists, the 
leading newspapers were still owned by a South African company, associated to the 
business community in the country of apartheid. Thanks to a six million US dollar grant 
from the government of Nigeria, Argus Company’s interests in Zimpapers were 
purchased and placed in the hands of the newly created Zimbabwe Mass Media Trust 
(MMT).  
 
Created in 1981, the MMT was meant to be managed by a board of trustees who were 
the sole persons empowered to co-opt new members. This was supposed to protect the 
media from unwarranted governmental pressures. This highly commendable intention, 
however, would not take long to be defeated by political pressures.  
 
In 1985, veteran nationalist Willie Musarurwa was dismissed as editor of The Sunday 
Mail, for his determination to report objectively on national issues.  
 
In 1989, Geoffrey Nyarota, the then editor of Bulawayo’s Chronicle, was removed from his 
post on the order of the Minister of Information after breaking a car corruption scandal, 
later confirmed by a commission of inquiry.  
 
Commenting on the “new media order” the Zimbabwean government wished to 
establish in 1980, Richard Saunders writes, in Dancing out of tune, that “it increasingly began to 
resemble the old one operating under colonialism”.  
 
Today, Zimpapers still controls the two governmental dailies, The Herald and Chronicle, as 
well as the Sunday weekly The Sunday Mail.  
 

Newspapers we reviewed 
 

Pro-ZANU-PF papers 
 
The Herald 
 
Established in 1891, as The Rhodesia Herald, first publication of the land, at that time the 
colonial establishment’s newspaper. 
 
The Herald is basically a 24-page broadsheet, the number pages susceptible to vary 
depending on volume of commercials. It is delivered, on Thursdays, with a business 
supplement whose pagination also varies depending on advertising. A leisure/culture 
supplement is produced on Saturdays. The paper carries 3 pages of foreign news, mainly 
regional, a solid classified section, and three pages of sports, foreign and local.  

 41



 
It is owned by Zimpapers, and edited by Pikirayi Deketeke 
 
The Chronicle 
Created in 1894, same format as The Herald.  
Daily published from Bulawayo 
Owned by Zimpapers, edited by Stephen Ndlovu. 
 
The Sunday Mail 
Created in 1935, same format as The Herald, the latter Sunday perpetuator, though the 
two papers have distinct editorial staffs.  
Owned by Zimpapers, edited by William Chikoto 
 

Pro-ZANU-PF with nuance 
 
Zimbabwe Mirror 
Tabloid format Weekly, published on Thursdays 
Edited and published by Ibbo Mandaza 
Executive Editor Wilson Johwa 
 

Pro-MDC papers 
 

The Daily News 
Created in 1999 
Tabloid format 40-page daily, published from Harare 
Owned by Associate Newspapers of Zimbabwe (PVT) Ltd 
Edited by Geoffrey Nyarota 
 
The Financial Gazette 
Created in 1969 
Tabloid format pink paper Business weekly, published on Thursdays  
Owned by Modus Publications, a group of local businessmen CEO : Elias Rusike. 
Edited by Francis Mdlongwa 
 
Zimbabwe Independent 
Tabloid format Business Weekly published on Fridays 
Owned by Independent Media Group 
CEO : Trevor Ncube 
Edited by Iden Wetherel 
 
The Standard 
Tabloid format Weekly published on Sundays 

 42



Owned by Independent Media Group 
CEO : Trevor Ncube 
Edited by Mark Chavunduka 
 

 43



 
 
 
 

Appendix D 
 
Persons we met during our mission in Zimbabwe 
 
Lawrence CHIBWE, Legal practitioner 
Sarah CHIUMBU, Director Media Institute of Southern Africa 
Pikirayi DEKETEKE, Editor-in-Chief, The Herald 
Shari EPPER, Amani Trust 
Kumbirai HODZI, vice-Chairman Transparency International 
Tawara HONDORA, Chairperson Lawyers for Human Rights 
Father Nigel JOHNSON SJ, coordinator Bulawayo Dialogue and promoter of the Radio 
Dialogue FM Project 
Mavis MOYO, first African Zimbabwean broadcast journalist 
Andrew MOYSE, Coordinator Media Monitoring Project Zimbabwe 
Bishop Pius NCUBE, Bulawayo Archbishop 
Trevor NCUBE, CEO Independent Media Group 
Geoffrey NYAROTA, Editor-in-Chief, The Daily News 
Pr Hassu PATEL, Zimbabwe Mass Media Trustee 
Elias RUSIKE, CEO Modus Publications 
 
 
 
 
 

 44


	2002 Lenten Pastoral Letter
	Intrusion in privacy or harassment in pain
	Appendix B
	Appendix C
	Appendix D




