بيانـــات المقارنـــة —
تخطى إلى المحتوى
|
Skip to navigation
البحث في الموقع
Advanced Search…
English
Español
العربية
नेपाली
Français
الرّئيسة
الموســـوعة
بيانـــات المقارنـــة
مواد انتخابية
المشـــورة والدعـم
الأقاليم والبلدان
حول شبكة المعرفة الانتخابية أيــس
الأدوات الشخصية
تسجيل الدّخول
شبكة الممارسين الانتخابية
الرئيسة:
الرّئيسة
»
بيانـــات المقارنـــة
تسجيل الدخول
العربية
حول شبكة المعرفة الانتخابية أيــس
حول شبكة المعرفة الانتخابية أيــس
شبكة الممارسين
الأسئلة المتكررة
المشـــورة والدعـم
إسأل شبكة الممارسين
شبكة الممارسين
موارد
مواد انتخابية
بيانـــات المقارنـــة
تقويم (روزنامة) للانتخابات
الأقاليم والبلدان
الموســـوعة
من
عشرين عاماً
احتفالا بحلول
تطوير و تبادل المعرفة الانتخابية
الرّئيسة
النظم الانتخابية
الإطار القانوني
الإدارة الانتخابية
ترسيم الدوائر الانتخابية
توعية الناخبين
تسجيل الناخبين
عمليات الاقتراع
الأحزاب السياسية والمرشحين
عد وفرز الأصوات
وسائل الإعلام والانتخابات
وسائل الديمقراطية المباشرة
Info
Document Actions
وسائل الديمقراطية المباشرة
جيبوتي
DD002
أحكام الديمقراطية المباشرة - المستوى الوطني
السؤال
هل هناك أي أحكام قانونية لسياقات الديمقراطية المباشرة على المستوى الوطني؟
الإجابة
a
.
نعم
تعليقات
Article 33 The President of the Republic can, after consultation of the President of the National Assembly and of the President of the Constitutional Council, submit any Bill of law to referendum. Article 91 The initiative of revision of the Constitution belongs concurrently to the President of the Republic and to the Deputies. For it to be discussed, any parliamentary proposal for revision must be signed by one-third at least of the members of the National Assembly. The Bill or proposal of revision must be voted with the majority of members of the National Assembly, and only becomes definitive after having been approved by referendum with the simple majority of the suffrage expressed. Nevertheless, the referendum procedure may be avoided on the decision of the President of the Republic; in this case, the Bill or proposal of revision is only approved if it is adopted with the majority of two-thirds of the members composing the National Assembly.
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010, art. 33, 91: https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016)
التحقق
2018/04/02
DD003
أستفتاءات ألزامية - المستوى الوطني
السؤال
هل هناك أي أحكام قانونية للاستفتاءات الالزامية على المستوى الوطني؟
الإجابة
a
.
نعم
تعليقات
Article 62 (3) No cession, no acquisition of territory is valid without the consent of the people who decide by means of referendum. Art. 91 The draft or proposed constitutional revision must be voted by a majority of the members of the National Assembly and does not become final until approved by a referendum by simple majority of votes cast. However, the referendum procedure can be avoided by decision of the President of the Republic. In this case, the project or the proposed constitutional revision must be approved by a two-thirds majority of the members of the National Assembly.
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010, art. 62, 91: https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016)
التحقق
2018/04/02
DD004
أستفتاءات أختيارية - المستوى الوطني
السؤال
هل هناك أي أحكام قانونية للاستفتاءات الاختيارية على المستوى الوطني؟
الإجابة
a
.
نعم
تعليقات
The President may, after consultation with the President of the National Assembly and the President of the Constitutional Council, submit any bill to a referendum.
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010, art. 33: https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016)
التحقق
2018/04/02
DD005
مبادرات المواطنين - المستوى الوطني
السؤال
هل هناك أي أحكام قانونية لمبادرات المواطنين على المستوى الوطني؟
الإجابة
b
.
كلا
تعليقات
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010: https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016) https://www.idea.int/data-tools/country-view/93/45
التحقق
2018/04/02
DD006
مبادرات جدول الاعمال - المستوى الوطني
السؤال
هل هناك أي أحكام قانونية لمبادرات جدول الاعمال على المستوى الوطني؟
الإجابة
b
.
كلا
تعليقات
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010: https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016) https://www.idea.int/data-tools/country-view/93/45
التحقق
2018/04/02
DD007
السؤال
هل هناك أي أحكام قانونية لطرح الثقة على المستوى الوطني؟
الإجابة
b
.
كلا
تعليقات
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010: https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016) https://www.idea.int/data-tools/country-view/93/45
التحقق
2018/04/02
DD129
السؤال
هل ان نتائج الاستفتاءات ملزمة دائما ، غير ملزمة على الاطلاق أو ملزمة أحيانا؟
الإجابة
d
.
لا تتيسر معلومات
تعليقات
There is no explicit language on whether or not referendum results are binding
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010 https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016)
التحقق
2018/04/02
DD130
السؤال
أنواع القضايا التي يتم التصويت عليها في الاستفتاء هي التغييرات الستورية فقط ، مواضيع أخرى أو كلاهما : الدستورية والمواضيع الاخرى ؟
الإجابة
c
.
Both constitutional and other issues
تعليقات
Article 33: The President of the Republic can, after consultation of the President of the National Assembly and of the President of the Constitutional Council, submit any Bill of law to referendum. Article 62 (3): No cession, no acquisition of territory is valid without the consent of the people who decide by means of referendum. Article 91:The initiative of revision of the Constitution belongs concurrently to the President of the Republic and to the Deputies. For it to be discussed, any parliamentary proposal for revision must be signed by one-third at least of the members of the National Assembly. The Bill or proposal of revision must be voted with the majority of members of the National Assembly, and only becomes definitive after having been approved by referendum with the simple majority of the suffrage expressed. Nevertheless, the referendum procedure may be avoided on the decision of the President of the Republic; in this case, the Bill or proposal of revision is only approved if it is adopted with the majority of two-thirds of the members composing the National Assembly.
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010, art. 33, 62, 91: https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016)
التحقق
2018/04/02
DD131
السؤال
هل هناك أي احكام قانونية للديمقراطية المباشرة على المستويات دون الوطنية - الاقليمية أو المحلية
الإجابة
c
.
لا تتيسر معلومات
تعليقات
مصدر
Constitution, as amended by Constitutional Law n° 134/AN/06/5 L of 21 Avril 2010: https://www.constituteproject.org/constitution/Djibouti_2010.pdf?lang=en (2016) Loi N°174/AN/02/4ème L portant Décentralisation et Statut des Régions. http://www.region-alisabieh.dj/wp-content/uploads/2014/06/Textes-fondateurs-de-la-Région-Loi-N-174-AN-02-4ème-L-portant-Décentralisation-et-Statut-des-Régions.pdf
التحقق
2018/04/02
يحتوي هذا القسم على بيانات محدثة باستمرار . البيانات التي لايجري تحديثها بأستمرار متيسرة
هنـــــــا
جهة اتصال
نهج الخصوصية
شروط الاستخدام
إتاحة
خريطة الموقع
حق المؤلف وتنويه
©
1998-2025 ACE project