221 recommendations |
Recommendation 35 (Parties and Candidates) Ecuador 2007
by: EU
Parties and movements should make an additional effort to appoint party/movement agents to oversee the election process. These party agents should receive proper training in order to understand their role in the process.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 21 (Parties and Candidates) Kenya 2007
by: EU
Political parties should develop their internal capacity and structures to build a permanent presence in Kenyan political life.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 22 (Parties and Candidates) Kenya 2007
by: EU
There should be internal party rules developed for regulating the primaries for the selection of their candidates to ensure transparency and consistency in the selection process.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation Bullet-point #2 (Droit et procédures) (Parties and Candidates) Mauritania 2007
by: EU
Les critères et la procédure qui régissent la reconnaissance des partis politiques devraient être davantage précisés afin d’assurer plus de transparence, d’objectivité et d’équité dans le traitement des demandes.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 8 (Parties and Candidates) Timor-Leste 2012
by: EU
The EU EOM recommends that CNE intensify its training and workshops for prospective party agents, with a special focus on counting and tabulation procedures and the filing of complaints at polling stations and tabulation centres.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 12 (Parties and Candidates) Algeria 2012
by: EU
Simplifier les démarches concernant la création des partis politiques. La création d’un parti nécessite trois étapes durant lesquelles l’administration dispose d’un large pouvoir discrétionnaire. Préciser et limiter les restrictions concernant les objectifs des partis.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 13 (Parties and Candidates) Algeria 2012
by: EU
Modifier le système actuel de présentation des listes d’indépendants qui entraîne une inégalité de traitement entre listes d’indépendants selon les wilayas. Le nombre de signatures equis est basé sur le nombre de sièges dans la circonscription (400 signatures par siège). À Alger, étant donné le nombre important de sièges (37), chaque liste d’indépendants aurait dû déposer 14.800 signatures ce qui a été l’une des principales raisons de l’absence de listes d’indépendants dans cette circonscription.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 14 (Parties and Candidates) Algeria 2012
by: EU
Autoriser l’organisation de réunions publiques hors salle ou lieu fermé lors de la campagne électorale. Cette mesure permettrait de donner davantage de visibilité aux partis et de rendre la campagne électorale plus animée.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 15 (Parties and Candidates) Algeria 2012
by: EU
Supprimer l’obligation de respecter le programme électoral accompagnant le dépôt de candidature (article 191 de la Loi électorale) lors de la campagne électorale.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 16 (Parties and Candidates) Algeria 2012
by: EU
Abaisser le seuil de 20 pour cent des suffrages exprimés pour obtenir un remboursement partiel des dépenses engagées. Le seuil actuel condamne la plupart des partis et indépendants à n’obtenir aucun remboursement des frais engagés.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 17 (Parties and Candidates) Algeria 2012
by: EU
Assurer la publicité des comptes de campagne des partis et des candidats afin d’améliorer la transparence du processus.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 18 (Parties and Candidates) Algeria 2012
by: EU
Revenir aux principes de la loi relative aux réunions et manifestations publiques de 1989.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 6 (Parties and Candidates) Senegal 2012
by: EU
Pour mettre fin à l'opacité qui entoure le financement des partis politiques et celui des campagnes électorales, il devient impératif : (i) d'exiger la déclaration de patrimoine du Président élu avant sa prestation de serment ; (ii) d’instaurer un mécanisme de financement public des partis politiques et des campagnes comme l’envisage l’article 58 de la Constitution ; (iii) d’imposer un plafonnement des dons et des dépenses globales de campagne ; (iv) d’obliger les partis politiques à utiliser un compte courant unique pour toutes leurs transactions ; (v) de désigner une institution indépendante pour enregistrer les partis politiques ; (vi) de charger la Cour des Comptes de contrôler et de sanctionner les infractions relatives à leur financement ; (vii) de prévoir des sanctions proportionnées en lieu et place de l'unique sanction de dissolution ; (viii) de définir dans la loi les sanctions applicables aux candidats, aux chefs de parti et aux partis politiques.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 7 (Parties and Candidates) Senegal 2012
by: EU
La MOE UE recommande une profonde révision du cadre légal concernant le traitement des dossiers des candidatures, notamment : (i) de prolonger le délai entre la fin du dépôt des dossiers de candidatures et l’arrêt de la liste pour permettre la vérification des signatures parrainant les candidats ; (ii) d’habiliter expressément la CENA à contrôler la vérification des électeurs parrainant les candidats à l’élection présidentielle, comme c’est le cas pour les législatives ; (iii) de reconnaître aux candidats non retenus sur la liste le droit de déposer des réclamations contre leur élimination, permettre à tout candidat d’examiner les dossiers de ses pairs, et préciser le terme «sans délai» dans l’article LO.122 du Code électoral ; (iv) de confier à une instance indépendante intermédiaire la compétence d’arrêter la liste provisoire des candidats, et (v) d’exiger que tout rejet soit motivé pour garantir aux candidats un recours effectif, devant le CC, contre leur élimination.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 8 (Parties and Candidates) Senegal 2012
by: EU
Afin de rationaliser l’enregistrement des candidatures, la MOE UE recommande d’ajouter, aux articles 2 de la Loi 92-23 et LO.116 du Code électoral concernant les critères de recevabilité, la référence à l’article 27 de la Constitution comme condition de validation des candidatures.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 13 (Parties and Candidates) Congo (Kinshasa), Democratic Republic of the 2011
by: EU
Destinataire - Parlement Champ d'actions - Partis politiques Délais - Moyen terme Essentielle - Mise en application de la loi sur le financement des partis et adoption d’une loi encadrant les dépenses de campagne. Objectifs - Renforcer l’égalité entre candidats, entre partis politiques lors des prochaines joutes électorales.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 14 (Parties and Candidates) Congo (Kinshasa), Democratic Republic of the 2011
by: EU
Destinataire - Gouvernement/Partis politiques Champ d'actions - Partis politiques Délais - Long terme Souhaitable - Organisation d’une conférence de l’ensemble des acteurs de la vie politique congolaise en vue de limiter la multiplication des candidatures à la députation nationale et provinciale.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 18 (Parties and Candidates) Congo (Kinshasa), Democratic Republic of the 2011
by: EU
Destinataire - Parlement Champ d'actions - Loi electorale Délais - Moyen/long terme Essentielle - Contrôle public des finances des partis politiques. Objectifs - Préserver l’intégrité des résultats du scrutin.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 17 (Parties and Candidates) Nicaragua 2011
by: EU
The EU EOM recommends to the new National Assembly that it approve a law on political parties which reinforces their autonomy and limits the extent to which the CSJ and the CSE can interfere in their internal workings. Preferably by means of a new law on political parties, the EU EOM considers it of great importance that parties’ legal representation be unequivocally anchored to their real and effective leadership, or to their members if they opt for a system of primary elections in their statutes. Equally, the power currently granted to the CSE by the electoral law to resolve political parties’ internal conflicts seriously damages their autonomy, and as a result, also political pluralism.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 18 (Parties and Candidates) Nicaragua 2011
by: EU
The EU EOM considers that some of the legal requirements for creating a political party are extraordinarily complex and demanding, resulting in serious limits on the rights of association and political participation. This is particularly the case when the sanction for not complying with conditions is always so grave: nothing less than removal of the party’s legal status. The excessiveness of this sanction is particularly clear when it comes to the requirement to maintain functioning offices in all of the country’s municipalities, and the requirement for regional parties to compete in all general elections in coalition with national parties, which seriously impinges on their autonomy.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 19 (Parties and Candidates) Nicaragua 2011
by: EU
Citizens have the right to be informed about parties’ finances, including the sources of their funds. As such, it would be appropriate to establish transparent mechanisms for submitting accounts, including the recording, submitting and auditing of income and spending for all political parties and alliances on an ongoing basis, and not only during election campaigns. Such provisions could be established in the electoral law or in a future law on political parties.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 5 (Parties and Candidates) Tunisia 2011
by: EU
Le cadre juridique du financement de la campagne, et en particulier ses mécanismes de contrôle, mériterait d’être remanié y compris pour le financement public de partis politiques et de listes indépendantes. Ces modifications devraient aussi inclure l’obligation pour les listes en compétition de publier de manière détaillée et transparente toutes les sources de financement et les dépenses.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 6 (Parties and Candidates) Tunisia 2011
by: EU
La possibilité donnée à l’administration électorale d’annuler les résultats du vainqueur d’une élection doit être supprimée, et transférée à la Cour des Comptes qui pourra l’utiliser pour sanctionner les infractions les plus graves.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 7 (Parties and Candidates) Tunisia 2011
by: EU
Le contrôle de la Cour des Comptes devrait être effectué a posteriori mais dans des délais clairement définis afin de ne pas laisser les vainqueurs de l’élection dans une situation d’insécurité juridique. En revanche, l’administration électorale pourrait établir un département ad hoc de contrôle du financement pour introduire des éléments de preuve éventuels auprès de la Cour des Comptes.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 8 (Parties and Candidates) Tunisia 2011
by: EU
Une réforme de la procédure de dépôt des candidatures permettrait d’éviter que les irrégularités commises par un candidat affectent toute la liste sur laquelle il se présente. La jurisprudence, y compris celle par laquelle le TA a dû innover pour résoudre certains litiges lors du dernier scrutin, pourra servir de repère pour garantir l’homogénéité des décisions de l’administration électorale et des TPI.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 9 (Parties and Candidates) Tunisia 2011
by: EU
Des procédures plus claires en matière de présentation des candidatures permettraient de fixer avec clarté et transparence les modalités à suivre pour éviter des interprétations ad hoc. Cette clarté et cette transparence sont particulièrement indispensables pour les critères fixant l’inéligibilité des candidats afin de supprimer toute forme d’arbitraire.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 10 (Parties and Candidates) Tunisia 2011
by: EU
Le cadre juridique d’enregistrement des candidatures doit être conforme aux engagements internationaux de la Tunisie notamment au pacte international des droits civils et politiques (PIDCP), et bannir toute forme d’exclusion de candidats ; la phase contentieuse des candidatures devrait être exhaustive et la question de l’inéligibilité ne pourrait être soulevée que dans des cas spéciaux, prévus expressément par la loi, même a posteriori, afin d’éviter une application arbitraire et ad libitum.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 12 (Parties and Candidates) Zambia 2011
by: EU
In respect to candidate nominations, removal of the provisions of Zambian parentage and sponsorship by a political party to qualify as a presidential candidate would guarantee the universal right to stand for public office to all Zambians, in line with Zambia’s international commitments.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 14 (Parties and Candidates) Zambia 2011
by: EU
The current provision that civil servants are not permitted to stand for election is unnecessary and prevents a large number of individuals from standing for public office. An appropriate alternative would seek to provide for a voluntary suspension period whilst registered as a candidate with an option to return to the workplace following the election if unelected.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 16 (Parties and Candidates) Zambia 2011
by: EU
Party agents would benefit from both more training on their role during elections and a suitable code of conduct building on the existing provisions contained in Regulation 11 of the Code of Conduct. Visibility material identifying them as agents in polling stations and other levels of the process would also be beneficial.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 23 (Parties and Candidates) Nigeria 2011
by: EU
In order to enforce the provisions for campaign expenditure detailed in the Electoral Act 2010, as amended, political parties should develop internal transparent bookkeeping procedures.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 9 (Parties and Candidates) Niger 2011
by: EU
Le Code électoral mériterait une réforme relative au dépôt des candidatures pour éviter que les irrégularités commises par un candidat affectent toute la liste. La création d’une instance d’appel intermédiaire permettrait aux candidats/partis d’avoir accès à un recours effectif, administratif et/ou juridictionnel, avant d’arriver à la Cour constitutionnelle comme seul remède légal. Cette instance intermédiaire pourrait être déléguée à la CENI ou au Ministère de l’Intérieur.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation Campaign Financing (Parties and Candidates) Uganda 2011
by: EU
Parliament could establish an ad hoc committee to review practice and law in Uganda and across the East African Community and propose a bill that would effectively regulate campaign spending.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation Campaign Financing (Parties and Candidates) Uganda 2011
by: EU
Introducing campaign spending caps on individual parliamentary candidates, to be monitored and enforced by the Electoral Commission and the courts, may also be considered and may serve to reduce the monetisation of politics.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation Funding of Political Parties (Parties and Candidates) Uganda 2011
by: EU
The implementation of public funding of political parties may help address the recent trend in monetisation of the political process, as would the full enforcement of the financing regulations established by the PPOA.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation Right to Stand for Election (Parties and Candidates) Uganda 2011
by: EU
Removing the Advanced-Level educational requirement would open the universal right to stand for office to all Ugandans, the majority of whom are presently excluded from elected office, in contravention of Uganda’s international commitments.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation Domestic Election Observation (Parties and Candidates) Uganda 2011
by: EU
Encouragement and support to political parties to ensure party agents properly exercise their rights and respect their responsibilities in the electoral process would also serve to ensure improved administration and greater confidence by parties and the electorate in the process.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 7 (Parties and Candidates) Chad 2011
by: EU
La MOE UE recommande aux partis politiques de s’investir dans la sélection et la formation de leurs délégués auprès des BV afin d’assurer un suivi de qualité du déroulement du scrutin et des opérations de décompte des voix et de remplissage des PV. Cette formation (qui devrait bénéficier du support de la CENI, à travers par exemple une formation des formateurs des partis et la mise à disposition de manuels à leur usage) doit donner la capacité aux délégués des partis de formuler par écrit dans les documents officiels du BV des objections et des commentaires sur toute irrégularité observée. Sans ces objections, la plupart des recours mettant en question la validité des données du PV d’un bureau de vote risquent d’être rejetés par le Conseil Constitutionnel. De même, et au vu du nombre très élevé de recours déclarés non recevables en raison de vices de forme, l’assistance d’un avocat est de la plus haute importance au moment de formuler et de déposer une requête auprès du Conseil Constitutionnel.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 48 (Parties and Candidates) Pakistan 2008
by: EU
The ECP should revise the Code of Conduct for Political Parties and Contesting Candidates through consultation with political parties and civil society organisations. Enforcement mechanisms should be established and consistently adhered to. The Code should include legally mandated proportional sanctions in case of non-compliance.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 49 (Parties and Candidates) Pakistan 2008
by: EU
Clear instructions should be issued and enforced to ensure that nazims and other state officials do not interfere in the election process and that state assets are not used to the advantage of any (one or more) party or candidate. Any impropriety should be immediately responded to and should include a penalty for those responsible. The Code of Conduct for Political Parties and Contesting Candidates should include a requirement for election contenders not to use public resources for campaign purposes.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 50 (Parties and Candidates) Pakistan 2008
by: EU
The financial limitation on election expenses of individual candidates should be reviewed. Each candidate and party should be obliged to publicly detail expenditures and sources of funds received. Consideration could be given to any non-compliance resulting in an obligation for the candidate or his/her party to pay back an increased sum to the original amount not disclosed.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 51 (Parties and Candidates) Pakistan 2008
by: EU
Consideration should be given to provision of state funding as well as indirect funding (such as free time on public television and radio) to provide a more equal playing field and to reduce dependency on wealthy contributors. Clear and transparent rules for such funding should be established and consistently applied.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 52 (Parties and Candidates) Pakistan 2008
by: EU
Political parties should develop internal party democracy and promote involvement of and accountability to party membership, in order to develop parties as representative institutions (formulating their political positions on local, provincial and national levels).
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 53 (Parties and Candidates) Pakistan 2008
by: EU
Agents for contesting candidates should be trained to take a stronger oversight role. For example, agents should know how to file complaints, how to report election offences and should ensure that they obtain a copy of the polling station’s statement of the count.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 1 (Parties and Candidates) Guatemala 2007
by: EU
It would be recommendable that the TSE, in collaboration with Guatemalan political organisations continue with the development of training and capacity-building programmes for political party agents, to ensure that these may be capable of exercising the important function that is required of them in the supervision of the electoral process with greater efficiency.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 14 (Parties and Candidates) Guatemala 2007
by: EU
The EU EOM considers that it is necessary to extend the legal requirements demanded for the registration of candidates before the TSE, specifically in accordance with the demand, as included in the LEPP itself, to present the Constancia de Solvencia o Finiquito. The Electoral Law should detail the established timeframes and deadlines, as well as the sanctions that may derive from any non-compliance as well as the bodies that are responsible for auditing this compliance.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 20 (Parties and Candidates) Nigeria 2007
by: EU
The Code of Conduct for political parties should be strengthened and INEC should be given the authority to address infringements vigorously.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 28 (Parties and Candidates) Nigeria 2007
by: EU
The responsibilities of INEC and the judiciary in the process of candidate nomination and disqualification should be clearly outlined in the Electoral Act.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 29 (Parties and Candidates) Nigeria 2007
by: EU
The Electoral Act should be amended to ensure that persons cannot be excluded from standing for election by unreasonable or discriminatory requirements such as level of education.
Recommendation status: recommended
Open full report
|
Recommendation 30 (Parties and Candidates) Nigeria 2007
by: EU
The legal provision which prevents independent candidates from contesting elections should be removed.
Recommendation status: recommended
Open full report
|